Byggahus.se
Hej.

Nibe F1245 jordvärmepump installerad 2010 av tidigare ägare.

Upptäckte ett läckage på retursidans koppling mellan kollektorslangen och kopparröret.
Det är förmodligen den spruckna muttern jag fann idag som är boven i det hela :rolleyes:

Inga larm i pumpen ska nämnas.

Ger man sig på ett sådant byte själv eller ska man låta en kyltekniker/servicetekniker sköta om det?
Kopplingen är ca 2m under pumpen nere i krypgrunden så det är ju en del vätska ovanför så man bör väl pumpa ut detta på något vis om man ska göra det själv?

Jag gar samlat upp ca 2DL den senaste veckan i ett kärl så det verkar enbart vara ett litet droppläckage, märkte att isoleringen var blöt så ställde en bytta under för att se om det var kondensvatten eller köldbärare och det är blått så case closed.
Jag tänker rent spontant att jag låter det vara tills på måndag och ringer nån som får komma och byta det åt mig men är det simpelt eller något jag måste ta tag i direkt får jag göra det.

Det är muttern längst till vänster som jag såg sprickan i.

Närbild av en läckande koppling med en sprucken mutter mellan en kollektorslang och ett kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Muttern i fråga är en klämringsmutter och den finns i och för sig som reservdel. Märket ser ut att vara VSH. Storleken mäter du enkelt som ytterdiametern på röret till vänster. Står också ingraverat på kanten på muttern någon stans. Ser ut att vara 22 eller 28mm.
Exempel på mutter i storlek 28:
https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkopplingsmutter-28/

Men det finns ett problem här, och det är att det under klämringsmuttern sitter en klämring som med största sannolikhet inte går att få av från röret. Och därmed går det inte heller att få loss den gamla muttern och på den nya. Det i sin tur leder till att röret till vänster endera måste bytas helt, eller kapas och skarvas eller att man gör någon annan abrovink som gör att man kan korta det röret ett par cm.

Kopplingarna i fråga är vanliga rördelar och inget kyl-specifikt, så vilken som helst rörmokare kan lösa problemet åt dig.

• Gilla
Leafy
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Muttern i fråga är en klämringsmutter och den finns i och för sig som reservdel. Märket ser ut att vara VSH. Storleken mäter du enkelt som ytterdiametern på röret till vänster. Står också ingraverat på kanten på muttern någon stans. Ser ut att vara 22 eller 28mm.
Exempel på mutter i storlek 28:
[länk]

Men det finns ett problem här, och det är att det under klämringsmuttern sitter en klämring som med största sannolikhet inte går att få av från röret. Och därmed går det inte heller att få loss den gamla muttern och på den nya. Det i sin tur leder till att röret till vänster endera måste bytas helt, eller kapas och skarvas eller att man gör någon annan abrovink som gör att man kan korta det röret ett par cm.

Kopplingarna i fråga är vanliga rördelar och inget kyl-specifikt, så vilken som helst rörmokare kan lösa problemet åt dig.
Röret ifråga är ett 28mm rör som sitter pressat i böjen innan så det är isånnafall att byta ut en större del.

Dum fråga kanske men borde man inte kunna såga isär själva klämringen, utan att såga i röret såklart och sedan sprätta bort den? I med en stödhylsa för säkerhetsskull och på med ny mutter och klämring?

Låter oavsett vilket som att jag låter ett "proffs" fixa det till veckan så slipper jag fundera utan kan luta mig tillbaka och få problemet löst och ett litet hål i plånboken

Visst går det att såga en klämring, men dels så är det en viss risk att skada röret så det är svårt att få det tätt och dels så kan röret vara deformerat av klämringen så det är svårt att få i stödhylsan, på en klämring eller få det tätt. Man bör ha en plan B om man ska prova det.

Det kan ju rent av vara så väl att det går att dra av ringen oskadd. Men det är inget att räkna med.

Min plan B hade nog varit att dela den rörgängade skarven som är tätad med lin och sätta i en "skojarnippel" för att vinna lite rörlängd.
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rornippel-25/

• Gilla
Leafy
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Visst går det att såga en klämring, men dels så är det en viss risk att skada röret så det är svårt att få det tätt och dels så kan röret vara deformerat av klämringen så det är svårt att få i stödhylsan, på en klämring eller få det tätt. Man bör ha en plan B om man ska prova det.

Det kan ju rent av vara så väl att det går att dra av ringen oskadd. Men det är inget att räkna med.

Min plan B hade nog varit att dela den rörgängade skarven som är tätad med lin och sätta i en "skojarnippel" för att vinna lite rörlängd.
[länk]
Jag tackar för tips o förslag men då jag inte vill "chansa" o stå där med tom VP och behöva köra på patronen i onödan så ringer jag till Nibekillen jag haft här innan så får han fixa det, alternativt till rörisen om han inte vill åta sig bytet.
Avfuktaren i grunden har iaf torkat ut kopplingen nu och vad jag kan se så hänger det bara en droppe från muttern just nu så verkar inte vara något större läckage jag har. Konstigt att det kändes som det blev mer läckage när jag hade isoleringen tight inpå men det kanske var lite kondens med som "följde" med ut genom isoleringstejpen.

Standardfel med sprucken mutter, det blir kondens i gängorna och minus i röret, då sprängs muttern.

• Gilla
Leafy
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Standardfel med sprucken mutter, det blir kondens i gängorna och minus i röret, då sprängs muttern.
Ja jag har redan bytt 2 muttrar på köldsidan vid en rörböj, det blev en pressad rörböj nu istället så det är en gåta varför man ens har en klämringskoppling på en sån här rörledning, hade hellre satt en flänskoppling eller liknande som är enkelt att byta ut och gärna med en ventil på var sida om kopplingen så att man kan stängs av flödet och jobba i lugn och ro utan att behöva tömma systemet...ja jag vet att det är ytterligare risk för läckage men i en drömvärld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.