Dörrkarm vs. Skruvar: 1–0! Hur fixar jag detta!

Tjena alla fixarproffs!

Jag har en dörr som bestämt sig för att ge mig en ordentlig utmaning. Karmen har spruckit och nu vägrar skruvarna att samarbeta. De fäster inte alls, och jag vill helst inte förvandla hela dörren till ved! Har ni några smarta knep på hur jag kan få skruvarna att fastna utan att orsaka en ännu större katastrof?

Jag har laddat upp en video som visar min skruvfest – eller snarare "skruv-panik"! All hjälp uppskattas, helst innan dörren ger upp helt! 😅

Två tändstickor i hålet och en kort skruv.

• Gilla
skywalker75 och 1 till
  • Laddar…
R
S skywalker75 skrev:
Dörrkarm vs. Skruvar: 1–0! Hur fixar jag detta!

Tjena alla fixarproffs!

Jag har en dörr som bestämt sig för att ge mig en ordentlig utmaning. Karmen har spruckit och nu vägrar skruvarna att samarbeta. De fäster inte alls, och jag vill helst inte förvandla hela dörren till ved! Har ni några smarta knep på hur jag kan få skruvarna att fastna utan att orsaka en ännu större katastrof?

Jag har laddat upp en video som visar min skruvfest – eller snarare "skruv-panik"! All hjälp uppskattas, helst innan dörren ger upp helt! 😅
Du behöver limma och skruva ihop det spruckna först..
Sedan kan man plugga igen dom befintliga skruvhålen och skruva dit låskistan..

• Gilla
namnbyte och 5 till
  • Laddar…
Bänd upp sprickan hela vägen, fyll den med trälim och använd sedan ett par tvingar för att hålla ihop dörren när det torkar. Sedan kan du antingen limma dit några tändstickor/träflisor i hålet eller borra ut det så att det blir lite större, limma i en större träplugg och sedan förborra ett litet hål innan du skruvar fast låset.
Därefter kommer det vara som nytt.
Längre skruvar kommer bara hålla en kort stund om ens det.

• Gilla
SWEBMA och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Bänd upp sprickan hela vägen, fyll den med trälim och använd sedan ett par tvingar för att hålla ihop dörren när det torkar. Sedan kan du antingen limma dit några tändstickor/träflisor i hålet eller borra ut det så att det blir lite större, limma i en större träplugg och sedan förborra ett litet hål innan du skruvar fast låset.
Därefter kommer det vara som nytt.
Längre skruvar kommer bara hålla en kort stund om ens det.
Intresant!

**Ska jag bända upp sprickan där skruvhålet sitter? När jag bänder upp lite, kommer limmet att rinna ner längs hela (40 cm)? Se video.**

S skywalker75 skrev:
Intresant!

**Ska jag bända upp sprickan där skruvhålet sitter? När jag bänder upp lite, kommer limmet att rinna ner längs hela (40 cm)? Se video.**
Ungefär så, men jag hade nog häktat av dörren och ställt den på golvet så att limmet bara behöver rinna "in" i dörren ovanifrån. Och det blir mycket enklare att få in det på sidan ovanför låset också.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Ungefär så, men jag hade nog häktat av dörren och ställt den på golvet så att limmet bara behöver rinna "in" i dörren ovanifrån. Och det blir mycket enklare att få in det på sidan ovanför låset också.
Helt enig, man kan även ta en tunn plasremsa eller liknande och jobba in i sprickan. Ska vara vanligt vitt trälim till sprickan.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Sen kan de vara läge att förborra nästa gång, minskar risken för sprickor betydligt.

T topmount skrev:
Sen kan de vara läge att förborra nästa gång, minskar risken för sprickor betydligt.
De där sprickorna är snarare från att dörren har slängts igen för hårt eller fått sig några törnar när den varit stängd snarare än en skruvhål som vuxit.
Iallafall var det orsaken till att dörren på mitt ungdomsrum såg likadan ut. :D

• Gilla
  • Haha
skywalker75 och 1 till
  • Laddar…
Tack de var bra tips:)

namnbyte
S skywalker75 skrev:
Tack de var bra tips:)
Går även att spä trälimmet med en uns vatten, så rinner det lättare ner i springan. Dock inte förmycket vatten.

MultiMan
namnbyte namnbyte skrev:
Går även att spä trälimmet med en uns vatten, så rinner det lättare ner i springan. Dock inte förmycket vatten.
Det beror helt på vilken typ av lim.

Vattenspädning fungerar väl bara på gamla typen Casco vita lim som består av polyvinylacetat (PVA).

Polyuretanlim vet jag faktiskt inte men eftersom det härdar med hjälp av fukt låter det inte lämpligt. Fenol-lim är mycket bra till trä men går inte heller att späda med vatten vad jag vet, inte heller epoxy som jag gärna använder, särskilt om fler material är inblandade.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R
Fast om man pratar om trälim så menar de flesta det hederliga vitlimmet..

• Gilla
namnbyte
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
namnbyte
MultiMan MultiMan skrev:
Det beror helt på vilken typ av lim.

Vattenspädning fungerar väl bara på gamla typen Casco vita lim som består av polyvinylacetat (PVA).

Polyuretanlim vet jag faktiskt inte men eftersom det härdar med hjälp av fukt låter det inte lämpligt. Fenol-lim är mycket bra till trä men går inte heller att späda med vatten vad jag vet, inte heller epoxy som jag gärna använder, särskilt om fler material är inblandade.
Haha, hur jäkla gammal och inskränkt är jag. I min värld var det vedertaget ett alla använde vitlimmet för trä, tackar för de vidgade vyerna!

• Älska
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.