Jag har en kaminkassett inmurad i lättbetong (tror jag). Ganska snygg men bedrövlig på att sprida värme. Har provat att sätta en liten fläkt ovanför som startar när temperaturen går över 30 grader för att sprida runt luften lite men det gör inte stor skillnad om ens någon. Om jag mäter luften inne i hålrummet längts upp är den 80 grader ungefär efter en stunds eldande. Men ovanför kaminen är det bara runt 35. Det sitter varmluftsgaller på varje sida men inte framför. Och precis utanför dem blir det en bit över 50 grader.Fläkten är egentligen

Det är klart att betongblocken så småningom blir uppvärmda men så länge brukar vi aldrig elda att det blir så tydlig skillnad.

Har funderat på att:

1) Ta upp ett lufthål på framsidan också så den luften stiger upp framför spisen och på så vis få lite spridning med fläkten.

2) Ta upp ett hål på ovansidan för att få ut luften mer uppåt och där sedan få lite spridning med fläkten. Och lägga ett nät över så inget trillar ner.

Eller någon som har annan idé. Själv tror jag nog mest på idé nummer 2 med hål uppåt.

• Ett mysigt vardagsrum med tänd öppen spis, juldekorationer, krans, spegel och vedstack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart bordsfläkt på dammig yta, vit vägg, taksneddragning, julgran i förgrunden, inomhus, vinklad vy.
    Skapa konto
Kanske en fläkt innanför gallret på sidan?

Demmpa Demmpa skrev:
Kanske en fläkt innanför gallret på sidan?
Känns som lite för höga temperaturer där inne för en fläkt.

Davidbagare
Kan du inte göra en öppning på framsidan strax ovanför insatsen(där det står nån tacelram idag) och sätta in galler där? Borde vara rejält med värme som alstras där.. Vi har en sådan lösning och det funkar väldigt bra värmemässigt

Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan du inte göra en öppning på framsidan strax ovanför insatsen(där det står nån tacelram idag) och sätta in galler där? Borde vara rejält med värme som alstras där.. Vi har en sådan lösning och det funkar väldigt bra värmemässigt
Du menar längre ner? Precis ovanför ”hyllan” som går runt? Tror du det är bättre än högt upp? Har du möjlighet att dela en bild hur ni har det?

Davidbagare
Stenöppenspis med ljus och insats, rustik inredningsstil.
Skapa konto

Du bör troligen kunna sätta en blåsande fläkt precis innanför gallret nere vid golvet så att den blåser sval luft på kaminen.

Davidbagare
Demmpa Demmpa skrev:
Du bör troligen kunna sätta en blåsande fläkt precis innanför gallret nere vid golvet så att den blåser sval luft på kaminen.
Varför ska man få till sval luft mot kaminen? Den tar väl ändå luft från rummet för att få syre?

Davidbagare Davidbagare skrev:
Varför ska man få till sval luft mot kaminen? Den tar väl ändå luft från rummet för att få syre?
Tror det handlar mer om rotation på luften?

Det är för att få rotation på luften.
Jag, jag vet inte om det är tilluft/uteluft som kommer via nedre gallret, eller om det är för att få cirkulation på rumsluften.

Det måste givetvis utredas vad gallret är till för.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.