Hej!

Har några frågor ang att sprida värmen bäst.

huset är från tidigt 80tal. FTX är en plattvärmeväxlare

Problemet är att värmen från LLVP och eldstaden inte tar sig in i köket, tvättstugan samt att de tre sovrummen droppar i temp när vi stänger dem på nätterna.

känns också som att värmen har svårare att nå rummen när FTX:en blåser ut "varm luft" ungefär 18 grader. har den på läge 2/5 (kör 3/5 på sommaren) idag vid 5 grader ute så var eftervärmaren igång.

skulle man kunna koppla in sig på frånluften för att varmare luft till ftx:en? dels för att få eftervärmaren (1000w tror jag) att jobba mindre.

är det 22 grader i hallen/vardagsrummet så är sovrum 2 på 18 grader med stängd dörr.

förra året hade vi bara element på i sovrum 2 och i köket.

• En planritning som visar ventilationssystem med olika flöden och positioner i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ITact ITact skrev:
skulle man kunna koppla in sig på frånluften för att varmare luft till ftx:en? dels för att få eftervärmaren (1000w tror jag) att jobba mindre.
Är väl just det som en FTX gör med frånluften?

surris
Frånluften går ju redan till FTX och värmer upp tilluften. Om du vill att LLVP ska värma mera så stäng av eftervärmaren. Har du inte på radiatorerna för värme?

Slå av värmaren och på med element i sovrummen ist. Låt dörrarna till sovrummen stå något öppna på nätterna. Nu är det ändå så mörkt.

Redigerat:
Får du ut 18 grader i tilluft från ftx så är det bara att gratulera. Istället för vanligt självdrag som hade varit 5 grader ish.. (utetemp)

Om du stänger av eftervärmaren vad får du ut då?

Och får du ut 18 grader tilluft i sovrummen så kan du ju inte få det varmare än så. Inte utan värmekälla i rummen som element som skrevs ovan.

LLVP kommer aldrig kunna värma sovrummen då luften går från dessa till fuktiga rum och sugs ut.

surris surris skrev:
Frånluften går ju redan till FTX och värmer upp tilluften. Om du vill att LLVP ska värma mera så stäng av eftervärmaren. Har du inte på radiatorerna för värme?
Ja, det är jag med på men frånluften sitter på ställen där varmluften från llvp når sämst/inte alls.

Helst skulle jag vilja koppla på mig på frånluften för att tillföra ännu mer värme till den.
D Dr Benz skrev:
Får du ut 18 grader i tilluft från ftx så är det bara att gratulera. Istället för vanligt självdrag som hade varit 5 grader ish.. (utetemp)

Om du stänger av eftervärmaren vad får du ut då?

Och får du ut 18 grader tilluft i sovrummen så kan du ju inte få det varmare än så. Inte utan värmekälla i rummen som element som skrevs ovan.

LLVP kommer aldrig kunna värma sovrummen då luften går från dessa till fuktiga rum och sugs ut.
Drar jag ner eftervärmaren så får jag 17.x grader i sovrum 2. Temperatur i köket 22.2, badrum 19.7 och tvättstugan 20.7 och runt 10 grader ute.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.