Byggahus.se

Sprickor och vatteninträngning genom plattan

1. K
    Medlem Nivå 1
    Ett av rummen i källaren har ca 8 cm lägre golv än övriga källaren. I det rummet läcker det in vatten, möjligen i källarväggens nederkant, men definitivt genom plattan.

Det är en grov och ojämn betongyta, och där har ett trägolv tidigare varit uppreglat. Det finns en del tunna, långa sprickor i betongen. När det har varit extremt blött i marken i vinter har det alltså kommit in vatten. Man ser att vattnet tränger upp i sprickorna och i gropar, på några ställen har det verkligen vällt fram vatten - såg ut som en källa med självtryck :(. Det har blivit några cm djupt och nästan hela golvet har varit täckt av vatten. När man så småningom har fått bort vattnet (våtdammsugare) ser man att fukten dröjer sig kvar längst längs sprickorna, så jag antar att det pressas upp mest vatten där, men det är klart att fukt finns i hela plattan.

Vad gör man? Dränerignen är närmnare 50 år gammal, så omdränering med Optidrain/Isodrän/Pordrän kommer att göras. Men jag funderar på om man kan/bör göra något åt plattan också? Jag kommer att gjuta på ett lager betong för att få en jämn yta och sedan ha betonggolv eller klinkers - inget mer trägolv!

Det finns en tätningsprodukt som heter Penetron (http://u919322.web01.cust.bluerange.se/?lang=sv). Om man lägger på Penetron-slamma på nuvarande grovgolv kommer det att bli vattentätt, men öppet för diffussion Sedan betong ovanpå för att jämna till.
    - Är det en bra idé?
    - Bör man även göra som tillverkaren rekommenderar och syllborra för att täta golv/väggvinkeln, ta bort all puts på väggarna och lägga på Penetron-puts (dyrt och mycket jobb)?
    - Finns det bättre produkter?
    - Räcker det att laga sprickorna med cement?
    - Eller räcker det med att dränera?

Redigerat 14 feb 2015 15:16
  2. M
    Medlem · Nivå 10
    Börja med att dränera och när du sedan ser effekten av denna så kan du bestämma hur du går vidare. Får du till dräneringen ska inga specialprodukter behövas

• Laddar…