9 643 läst · 5 svar
10k läst
5 svar
Sprickor i väggarna
Vi har precis börjat med renovering av vårt sovrum.
Det ligger på undervåningen i ett radhus från 1965. Väggarna är av lättbetong.
Vi har i stort sätt rivit ner all tapet och kommer sedan att slipa väggarna. (Är någon form av puts som ligger utanpå lättbetongen). I "putsen" finns rätt många sprickor och jag utgår att dessa har uppkommit i att med att huset satt/rört sig.
Frågan är om det räcker att spackla igen dessa sprickor eller om de bör täckas med fin väv samt spackel?
Vi kommer att måla direkt på pusten och vill självklart inte att dessa sprickor ska bli synliga igen.:eek:
Tack för svar på förhand
Mattias
Det ligger på undervåningen i ett radhus från 1965. Väggarna är av lättbetong.
Vi har i stort sätt rivit ner all tapet och kommer sedan att slipa väggarna. (Är någon form av puts som ligger utanpå lättbetongen). I "putsen" finns rätt många sprickor och jag utgår att dessa har uppkommit i att med att huset satt/rört sig.
Frågan är om det räcker att spackla igen dessa sprickor eller om de bör täckas med fin väv samt spackel?
Vi kommer att måla direkt på pusten och vill självklart inte att dessa sprickor ska bli synliga igen.:eek:
Tack för svar på förhand
Mattias
Ska du bredspackla hela väggarna eller ska du bara laga sprickorna?
Om du bara ska laga sprickorna rekommenderar jag att du använder dig av ett cementbaserat spackel som t.ex "repofix" eller "husfix". Väljer du sedan att sätta microlit (tunn väv), bör du sätta den i hela rummet. Annars kommer det att se lite lurt ut.
Väljer du alternativet att bredspackla finns det två alternativ av spackel. Med grovspackel så får du det att se nästan putsat ut. Använder du vanligt spackel av mediumstruktur blir det mycket slätare yta.
Ett tredje alternativ är ju naturligtvis att putsa upp vägarna på nytt.
Om huset i fortsättningen rör sig kan jag ju inte svara på, men förmodligen kommer det hända. vill du helt slippa sprickorna i fortsättningen kan du ju använda dig av microlit efter att du bredspacklat för att slippa sprickbildning i fortsättningen.
Om du bara ska laga sprickorna rekommenderar jag att du använder dig av ett cementbaserat spackel som t.ex "repofix" eller "husfix". Väljer du sedan att sätta microlit (tunn väv), bör du sätta den i hela rummet. Annars kommer det att se lite lurt ut.
Väljer du alternativet att bredspackla finns det två alternativ av spackel. Med grovspackel så får du det att se nästan putsat ut. Använder du vanligt spackel av mediumstruktur blir det mycket slätare yta.
Ett tredje alternativ är ju naturligtvis att putsa upp vägarna på nytt.
Om huset i fortsättningen rör sig kan jag ju inte svara på, men förmodligen kommer det hända. vill du helt slippa sprickorna i fortsättningen kan du ju använda dig av microlit efter att du bredspacklat för att slippa sprickbildning i fortsättningen.
Phu...varför ska det alltid behöva bli mer jobb än vad man tänkt sig från början?!
Man kan inte tänka sig att fuska med sån där Easy Cover/Problemlösare?
Försöker bara hitta lösningar/genvägar...
Jag har i alla fall bestämt mig för att få ner ALL tapet så att väggarna blir släta. Känns ju sådär att behöva spackla upp dem på nytt igen sen...speciellt när man inte är speciellt duktig på det!
Man kan inte tänka sig att fuska med sån där Easy Cover/Problemlösare?
Försöker bara hitta lösningar/genvägar...
Jag har i alla fall bestämt mig för att få ner ALL tapet så att väggarna blir släta. Känns ju sådär att behöva spackla upp dem på nytt igen sen...speciellt när man inte är speciellt duktig på det!
Jodå, du kan helt klart använda dig av easy cover. Det du bör göra först är att grunda väggarna med en oljegrund för att binda upp underlaget och stoppa suget i väggen. Efter det får du gärna använda dig av easy cover. Men tänk på att använda dig av våtrumslim för bästa "bett"/vidhäftning.
Om jag skulle göra detta, behöver ja ändå grundligt reparera de sprickor som finns i väggarna med repofix/husfix? Eller är Easycover/problemlösaren så förlåtande att den "klarar" av att det rör på sig och finns sprickor?
Tack för de proffsiga svaren!
Tack för de proffsiga svaren!
Klicka här för att svara