Hej!
Vi har köpt ett hus från 70-talet och har nu upptäckt sprickor på två ställen.
Första stället är en lång spricka som går på en vägg där vi inte har fönster eller dylikt (radhuslänga med fönster på två sidor bara)
Se bilder:
Verkar inte ha spruckit i plattan, men ner till sista stenen. Vet inte vad det beror på och vet inte hur orolig jag ska vara. Är sjukt orolig av naturen för trasiga saker i huset och därför vänder jag mig till er.
Andra sprickan är på samma sida av huset och ser ut såhär
Vad kan jag göra åt dessa sprickor? Är det något jag behöver oroa mig för är fel med huset? Eller är det normalt att detta sker med hus? Tittar jag på grannens hus så har de liknande sprickor på sidan av sitt hus som är åt vårt håll.
Funkar det ex. Att slänga i sånt här https://www.byggmax.se/fischer-ceme...eRgNZQUCV11JlujYM6BtjA6MYBONv2XRoC9LQQAvD_BwE ?
Alla tips tas väldigt tacksamt emot.
Vi har köpt ett hus från 70-talet och har nu upptäckt sprickor på två ställen.
Första stället är en lång spricka som går på en vägg där vi inte har fönster eller dylikt (radhuslänga med fönster på två sidor bara)
Se bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verkar inte ha spruckit i plattan, men ner till sista stenen. Vet inte vad det beror på och vet inte hur orolig jag ska vara. Är sjukt orolig av naturen för trasiga saker i huset och därför vänder jag mig till er.
Andra sprickan är på samma sida av huset och ser ut såhär
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad kan jag göra åt dessa sprickor? Är det något jag behöver oroa mig för är fel med huset? Eller är det normalt att detta sker med hus? Tittar jag på grannens hus så har de liknande sprickor på sidan av sitt hus som är åt vårt håll.
Funkar det ex. Att slänga i sånt här https://www.byggmax.se/fischer-ceme...eRgNZQUCV11JlujYM6BtjA6MYBONv2XRoC9LQQAvD_BwE ?
Alla tips tas väldigt tacksamt emot.
Redigerat:
Besserwisher
· The Great North
· 969 inlägg
Jag har med en hel del sprickor i mitt mexitegel, kom möjligen från förra ägarens bergvärmeborrning men jag bryr mig inte så mycket. Har funderat på att måla huset och då fogar jag igen dem
Besserwisher
· The Great North
· 969 inlägg
Har man varit nära någon som borrar bergvärme så vet man hur det vibrerar 😀
Så man behöver inte oroa sig för att det kommer in fukt i de större springorna och förstör huset? 😂N neo11 skrev:
Verkar som det går djupare än själva teglet i hålen så det är hål in mot materialet som är bakom liksom.
Aha!N neo11 skrev:
Typ som ventilation alltså? Så om det nu skulle rinna in lite vatten i något av hålen så torkar det? Försöker lära mig lite så sorry om jag ställer dumma frågor
Finns inget sådant längst ner.N neo11 skrev:
Logga in
Skapa konto
Så ser väggarna ut liksom där det inte är sprickor. Men finns inga ”hål” som sådant på andra väggar. Det är dock trä uppe och tror det är en öppning där under träpanelen
Logga in
Skapa konto