Vi ska renovera ett stort rum med strukturtapet från 80 talet.

Tapeten är lagd på spånskivorna och där skivorna möts är det sprickor i tapeten.

Nu är frågan, kan man slänga på renoveringstapet på strukturtapeten, och sedan måla? Eller kommer det också spricka?

Är enda alternativet för att undvika sprickor att slänga upp gipsskivor?

Ella Frejsson Ella Frejsson skrev:
Nu är frågan, kan man slänga på renoveringstapet på strukturtapeten, och sedan måla?
Ja
Eller kommer det också spricka?
Inte alls otroligt
Är enda alternativet för att undvika sprickor att slänga upp gipsskivor?
Gips är ingen garanti mot sprickor.

Man kan spackla med något elastiskt och sedan måla med en elastisk färg direkt på befintlig tapet. Strukturen gör att mindre ojämnheter kamoufleras så de inte syns. Det är nog enklast.

O O skrev:
Man kan spackla med något elastiskt och sedan måla med en elastisk färg direkt på befintlig tapet. Strukturen gör att mindre ojämnheter kamoufleras så de inte syns. Det är nog enklast.
Tack för svar! Hade du velat utveckla detta stycke lite?
Spackla skarvarna eller bredspackla hela väggen menar du? Menar du latexfog typ?
Alltså det är en popcorn vägg , mycket av det.

Vi hade stora problem med en vertikal spricka i en vägg som spacklades ett flertal gånger men hela tiden sprack. Satte till slut renoveringstapet horisontellt, simsalabim problemet löst!

• Gilla
Ella Frejsson
  • Laddar…
Jag har liknande problem med tapeter på spånskiva, i skarvar som inte är uppreglade tätt.
Jag märker en stor skillnad mellan “spröda” och segare tapeter. Förvisso så ser man rörelserna tydligt beroende på årstid, men tapeten håller och “återställer sig” vid “rätt” årstid. :)

F Forza MoDo skrev:
Vi hade stora problem med en vertikal spricka i en vägg som spacklades ett flertal gånger men hela tiden sprack. Satte till slut renoveringstapet horisontellt, simsalabim problemet löst!
Tack, vi ska prova detta😀

Tack, vi ska prova detta😀
Lycka till och snåla inte med tapetklistret. Jag vill minnas att jag formligen ”dränkte” tapeten med klister.

Jag tycker spånskivor är ett uselt underlag för tapeter av just denna anledningen. Beror säkert på hur mycket huset rör på sig men jag tycker alltid man ser dylika skador på just spånskivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.