Hej!

Vi har köpt radhus med en kassett installerad i öppna spisen. Är det möjligt att laga dessa på ett säkert sätt eller behöver man byta ut rörbiten som är sprucken? Den skall senare besiktigas av sotare så jag gör det helst rätt från början! :)

Har ni förlag på vart man skall vända sig för att köpa ett nytt rör med rätt krök och dimension?

Tack!

• Hand håller ett gult måttband vid en sprucken och skadad skorstensanslutning med kedja och flexibel rörledning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig avloppsrörskoppling med spricka och flexibelt ventilationsrör bredvid.
    Skapa konto
  • Vy genom ventilationsschakt med flexibel kanal och gammal rostig fläkthölje.
    Skapa konto
C Calle Bohlin skrev:
Hej!

Vi har köpt radhus med en kassett installerad i öppna spisen. Är det möjligt att laga dessa på ett säkert sätt eller behöver man byta ut rörbiten som är sprucken? Den skall senare besiktigas av sotare så jag gör det helst rätt från början! :)

Har ni förlag på vart man skall vända sig för att köpa ett nytt rör med rätt krök och dimension?

Tack!
Det går att byta ut till ett liknade som står bredvid det befintliga rökröret.
Men hur är det befintliga fäst uppåt i stosen ?

Edit:
Eller så behåller du den övre röret och köper övergångar och har slang den sista biten ner till kassetten

Redigerat:
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Det går att byta ut till ett liknade som står bredvid det befintliga rökröret.
Men hur är det befintliga fäst uppåt i stosen ?

Edit:
Eller så behåller du den övre röret och köper övergångar och har slang den sista biten ner till kassetten

Den skadade delen hänger från en kedja. Skulle man kunna fästa det långa hela röret i kedjan istället och ersätta de skadade bitarna med sånt där flexibelt spirorör?

Det kanske är lättare att byta till flexibelt rör hela vägen upp? Jag antar att upphängningen inte behövs då.

• Skadat rör hängande i kedja bredvid flexibelt spirorör i en murad skorsten.
    Skapa konto
jag skulle ersätta den skadade biten med flexrör om det går att få tätt.

Jag hade bytt ut hela längden till slang, satt en övergång längst upp och en på kassetten.
Vad används slangen till ?

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Jag hade bytt ut hela längden till slang, satt en övergång längst upp och en på kassetten.
Vad används slangen till ?
Jag lutar mot det…

Det är anslutet till en paxfläkt monterad utanpå. Tanken är nog att dra ut värme i rummet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.