Byggahus.se

Sprickor i puts - är det någon fara?

1. T
    Medlem · 1 inlägg

Tjoho

Medlem
    Är nybliven ägare till ett äldre stenhus som för cirka 10-15 år sedan tilläggsisolerades med cellplast och putsades på nätarmering av glasfiber.

Fasaden har ganska många sprickor. De är alla trådsmala och det har inte lossnat någon puts i dem. Man ser alltså inte underlaget någonstans. Säljaren påstår att "sprickbilden" varit densamma under hans tid som ägare (8 år).

Huset är inte målat sedan putsen påfördes. Färgen är intakt - den har inte flagnat eller liknande - men den är ganska "matt". När det regnar blir fasaden mer flammig än den är i torrt tillstånd.

Är sprickorna något att oroa sig över? Är det läge att måla om huset, eller kan jag lugna mig med det? Jag är för utseendets skull inte intrsserad av att måla än, utan undrar mest om "funktionen" kräver åtgärder.

Tacksam för råd!

2. A
    Medlem · 41 inlägg

a@westman

Medlem

Re: Sprickor i puts - är det någon fara?

risken finns ju att det tränger in vatten i sprickorna . o sen när vintern kommer fryser vattnet o putsen spricker ännu mer alt ramlar bort. har själv sk spritputs på mitt hus o det har börjar ramla ner lite varstans. ska dok bytas till panel nångång

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.