Byggahus.se

Sprickor i murstock och övriga tak/väggar i nybyggd vindsvåning - anledning?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Köpte för cirka 2 1/2 år sedan en nybyggd vindsvåning i ett befintligt hus. Det byggdes 8 liknande lägenheter utspridda på 3 trappuppgångar. Det har visat sig att jag fått väldigt mycket sprickor i lägenheten, vilket är helt normalt enligt byggarna (som nu gått i konkurs och ej kommer åtgärda 2-års besiktningen).
    Jag har bifogat lite bilder på murstocken som spruckit rejält på massa ställen men även ovanför balkongdörren där det blivit ett ordentligt mellanrum.

Sedan är det sprickor i nästan alla tak/vägg vinklar och även mitt i taket lodrätt.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan säga att det är normalt dem första åren eller är något fel? Skall även säga att jag varit inne i en grannlägenhet för att kolla ifall problemen är samma och där var det inte alls samma problem med sprickor.

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Skulle säga att dessa sprickorna är förväntade. Hade man kunnat undvika dem? Nej men kanske minskat omfattningen något.

Murstocken ska man hålla koll på. Har den fuktskydd (regnhuv)? Råvind innan och nu vit putsad, förut va fukt variation inget problem men nu.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Tack för svar. Så även fast putsen på hela murstocken nästan spruckit som ett rutnät så skulle du säga att det är förväntat? Jag som nämligen inte har någon kunskap kring byggande utan bara flyttat in blir lite orolig att murstocken skall falla ihop på grund av alla sprickor.

Ifall du även kollar noga på bilderna på murstocken med alla sprickor så har det blivit blåa fläckiga områden, kan det vara fukt utifrån eller är det murstocken som syns igenom den vita färgen?

4. T
    Medlem · Nivå 11
    Ja jag såg det och det är därför jag tänker att man borde kontrollera så att murstocken inte tillförs onödigt mycket fukt. Är de plåtklädda och har väderskydd? Rut mönstret tyder ju på att murstocken rör sig över tid, att den skulle trilla samma behöver du inte oroa dig för.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Yes murstocken är plåttäckt på taket med väderskydd.
    Vad kan hända med murstocken ifall det tillförs för mycket fukt?

Anledningen till alla mina frågor är att jag precis sålt lägenheten och vill försäkra mig om att sprickorna i lägenheten och speciellt på murstocken inte är ett dolt fel som kan komma tillbaka på mig i framtiden. Men sprickorna fanns ju vid visningen så rimligtvis är det en synlig defekt som köparen borde ta hänsyn till eller hur?

6. M
    Medlem · Nivå 6
    Fanns allt som syns på dina bilder vid visningen så är det inget dolt fel.

7. T
    Medlem · Nivå 11
    Dolt fel är de ju inte om de syns. För hård puts på en skorsten som rör sig leder till sprickor. Olika mängder fukt ökar rörelsen över året.