Hej, vi är nyblivna husägare som köpt ett hus från 70-talet som har sprickor i källarväggarna, alla i närheten av fönster. Huset gick igenom inflyttningsbesktningen med toppbetyg så vi antar att besiktningsmannen inte ansåg de vara värda att ens ta upp.
Själva undrar vi nu, sisådär 1.5år senare, om vi borde oroa oss. Vi vill renovera rummen där sprickorna är så vågar vi bara spackla igen eller måste vi ta hit någon kunnig som får avgöra att det ev behövs större insatser?
Hej på er!
jag undrade samma sak, och hade en cement-kalk-vägg i källaren, men har löst det på följande sätt:
jag har pratat med flera olika bygghandlare och byggare. Det slutade med att jag köpte hydrauliskt kalkputs, en lite grov och en lite mer finkornig á 25 kilo. Jag hyrde en "borr/visp" på lokala byggvaruhuset, blandade och "smetade" på springorna. Jag har aldrig putsat väggar förut men det blev lyckat. Grunda med den grova. Den finkorniga ska putsas på den grövre. Glöm inte att förvattna väggarna och eftervattna. Annars torkar kalken för snabbt och kan spricka. Jag köpte en speciell svamp, en slags svampbräda, för att jämna ut finputsen. Jag använde produkter från malarkalk.se
OBS, vilken puts du väljer beror på vilket material du har i dag i väggarna. Tror det är så att man ej ska ha hårdare bruk på mjukare material.
Inom två tre veckor kan jag måla väggarna. Lycka til!
De sprickorna är från små sättningar, troligen gamla. Det intressanta är om huset fortfarande rör på sig.
Vill du följa det kan du göra kryss över några sprickor, annars är inte risken större än att lagningen skulle spricka upp igen.
Ett mjukare puts, och du kan knacka upp sprickan lite som ett v så är det enklare att laga.
Hej på er!
jag undrade samma sak, och hade en cement-kalk-vägg i källaren, men har löst det på följande sätt:
jag har pratat med flera olika bygghandlare och byggare. Det slutade med att jag köpte hydrauliskt kalkputs, en lite grov och en lite mer finkornig á 25 kilo. Jag hyrde en "borr/visp" på lokala byggvaruhuset, blandade och "smetade" på springorna. Jag har aldrig putsat väggar förut men det blev lyckat. Grunda med den grova. Den finkorniga ska putsas på den grövre. Glöm inte att förvattna väggarna och eftervattna. Annars torkar kalken för snabbt och kan spricka. Jag köpte en speciell svamp, en slags svampbräda, för att jämna ut finputsen. Jag använde produkter från malarkalk.se
OBS, vilken puts du väljer beror på vilket material du har i dag i väggarna. Tror det är så att man ej ska ha hårdare bruk på mjukare material.
Inom två tre veckor kan jag måla väggarna. Lycka til!
Intressant! Hur kom du fram till vad du hade från början?
jag har däremot större bekymmer på utsidan av väggen, där är rejäla sprickor som jag måste ta itu med nu i sommar. Är ena gaveln som ej ligger under jord. Har en garageport och en vanlig dörr där också.
Hej igen, jag tog med mig en bit som lossnat, vid en dörr. I butiken konstaterade de att det var cement/kalk-blandning. I vårt fall smulade sig putsen till sand. Ledtråd är väl också byggår och var i landet huset står.
Vet dessvärre inte mycket om utomhusputs. Lycka till.