Byggahus.se

Sprickor i innerväggar - dåligt tecken?

1. mrlao
    Medlem · 1 inlägg

mrlao

Medlem
    Hej!

Nybliven husägare sedan ett halvår. Huset är gammalt, byggt i slutet på 1800-talet men renoverat i olika omgångar. Trähus på murad grund med källare, delvis i stora naturstenar och delvis i betonghålsten. Huset har bjudit på en hel del otrevliga överraskningar med dyra åtgärder som följd (källardränering, läckande tak mm), så tilltron till huset är inte särskilt stor.
    Det senaste vi upptäckt är en hel del sprickor i innerväggarna, särskilt på bottenvåningen. Utifrån vad jag vet och kan sluta mig till är det spånskiva på väggarna, därefter (kanske) tapet och sedan målat. En del sprickor tror jag kan ha funnits när vi flyttade in i somras men nu har det tillkommit fler. De flesta finns kring fönster och dörrar samt mellan tak och vägg, och vad jag kan läsa mig till kan det vara så att spånskivan rör sig när klimatet ändras eller när huset rör på sig och att sprickorna då är fula men ofarliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Foto 2021-01-21 16 05 44.jpg

Foto 2021-01-21 16 05 15.jpg

Foto 2021-01-21 16 04 20.jpg

Mest orolig är jag för den här sprickan som går diagonalt från ett fönsterhörn,
    Foto 2021-01-21 16 03 38.jpg

samt för den här som går vid golvet vid ett uttag.
    Foto 2021-01-21 16 04 33.jpg

Jag har svårt att bedöma om det här är något annat än kosmetiska sprickor och tar tacksamt emot tips och råd. När bör jag oroa mig för sprickorna? Vi ska ev gräva runt huset för dränering i vår och då finns väl risk att det blir mer sprickor.

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 463 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Sprickor i hörn är för att huset rör sig och inget att oroa sig för.
    Sneda sprickor beror på sättningar och anledningen finns 90° mot sprickan. Alltså inte direkt under utan smet ner åt sidan.
    Om du kommer att gräva upp runt huset för dränering så kommer du som du skriver troligen få fler sprickor. Låt det gå ett år efter grävning innan du lagar sprickorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.