Byggahus.se
Jag har låtit sätta upp kakel i toalett och badrum för ca 4 månader sedan. På toaletten har jag nu upptäckt att det blivit sprickor i glasyren på en del kakelplattor. Kaklet är ett standard 15 x 15 blankt vitt. Vad kan detta bero på? Är det kaklet som är dåligt eller är det arbetet som är dåligt utfört? Eller kan det vara huset som rör sig (bor i en lägenhet i hus från 1930)?

Tacksam för svar.

T
Skulle nog säga att det är dålig kvalitet på kaklet.

Butiken som sålde kaklet säger att de aldrig hört talas om ngt liknande trots att de sålt mängder av just detta kakel. Förvisso vore det väl tjänstefel av dem att säga ngt annat men de menar ändå att det inte beror på kaklet.

Det beror säkert på plattorna. Vad menade butiken annars att det skulle bero på?

Det finns förresten en gammal tråd där någon råkade ut för ungefär samma sak. Det var hårfina sprickor i glasyren som inte syntes förrän efter fogning.

Va trist, Vad skall man göra i detta fall? Det är ju svårt att byta ut kakel om det är tätskikt bakom. Kan butiken som sålt hållas ansvarig? felet kkan ju vara större än själva kakel kostanden.

Jag har lärt mig en läxa den hårda vägen när vi byggt på vårt hus vad gällande ekonomiska klipp och ekonomi i allmänhet. Det lyder:

"Det finns ALLTID en anledning".

Så tänk efter innan du köper det "superbilliga" kaklet på bauhaus i ställert för det exklusiva som kostar 3x mer. vad kostar badrummet? Är det värt?

Åsa76 skrev:
Va trist, Vad skall man göra i detta fall? Det är ju svårt att byta ut kakel om det är tätskikt bakom. Kan butiken som sålt hållas ansvarig? felet kkan ju vara större än själva kakel kostanden.
Så vitt jag vet så har tillverkaren/leverantören bara ett produktansvar som ersätter den felaktiga produkten men inte kringkostnaderna.
Som byggfirma får man också passa sig -vår entreprenadförsäkring täcker oftast felet om vi bommar något, men inte åtkomstkostnader och kostnaden för återställning. Det får man teckna en extra försäkring för.

Jag har lärt mig en läxa den hårda vägen när vi byggt på vårt hus vad gällande ekonomiska klipp och ekonomi i allmänhet. Det lyder: "Det finns ALLTID en anledning".
Yepp, dyrt är bra! Jättebra! :)

Så tänk efter innan du köper det "superbilliga" kaklet på bauhaus i ställert för det exklusiva som kostar 3x mer. vad kostar badrummet? Är det värt?
Framför allt så finns det en risk för att det superbilliga kaklet/klinkern är av andra sortering eller att det inte uppfyller SS-EN 14411:2007 (ISO13006:1998), och därmed är ett avsteg från branschreglerna.
Rätt vad det är så börjar väl försäkringsbolagen titta på det också, så att dom kan neka ersättning till några till...;)

ACME skrev:
Framför allt så finns det en risk för att det superbilliga kaklet/klinkern är av andra sortering eller att det inte uppfyller SS-EN 14411:2007 (ISO13006:1998), och därmed är ett avsteg från branschreglerna.
Rätt vad det är så börjar väl försäkringsbolagen titta på det också, så att dom kan neka ersättning till några till...;)
Varför skulle försäkringsbolaget bry sig om ytskicket, de ersätter väll inte kaklet vid skada?

Det beror på vad skadeorsaken är. Har du t.ex. en rörskada (som är den vanligaste skadeorsaken) så ersätts keramiken fullt ut dom första tio åren, och därefter görs ett åldersavdrag på 5% per år på arbete och material.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.