Byggahus.se
Vi håller på och renoverar vår hall och ska lägga in klinker med golvvärme (elektrisk).

Utrymmet är på ca 4,5 kvm, övervåning (entreplan i souterränghus) och golvspån som underlag. Efter lite läsning här och även vad elektrikern trodde, så skulle inte armering behövas på ett sånt litet utrymme om jag använder fiberförstärkt flytspackel. (Nu kommer jag inte hålla elektrikern ansvarig, inte hans område och beslutet är ju mitt).

De var här och la golvvärme och efter det har jag flytspacklat, ca 10 mm för att täcka in även givarslangen, resten av värmeslingan är 5 mm. Nu, en vecka efteråt, så har det uppstått sprickor i flytspacklet. Det jag undrar nu är om jag överhuvudtaget vågar lägga klinker på detta.

Alternativ som jag ser:
1. Chansa på att lägga klinker ändå (30x60 plattor om det har betydelse), det kommer funka på ett så litet område.
2. Knacka bort allt flytspackel och armera. Detta kanske gör att jag får lägga ny värmeslinga om den skadas, dvs kostar både tid och pengar.
3. lägga ett till lager flytspackel med armering. Förutom lite extra golvhöjd så kanske det blir så att de redan måttbeställda skjutdörrarna kan behöva anpassas i andra änden (sänka in takskenan i takgipset).

Finns det andra möjliga lösningar? T.ex. armering i fixen om fixen läggs extra tjockt (aldrig hört om det, men det kanske har gjorts).

• En nyflytspacklad hall med synliga sprickor i spacklet, intill en del med trägolv och en entrédörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med flytspackel och synliga sprickor i en renoverad hall, skugga av person som fotograferar.
    Skapa konto
  • Uppsprickat flytspackel på golv där golvvärme installerats, med synliga skuggor och reflexer.
    Skapa konto
Sittställning
Vad är under golvspån ?

Sittställning Forlowt skrev:
Vad är under golvspån ?
Har inte öppnat här men på annat ställe i samma våningsplan: träbjälklag o isolering.

10mm är lite på gränsen för tunt om det är på spån/trä, minimum 15mm skulle jag lagt.
Hursom, är det vanliga torrsprickor är det ok, om sprickorna är sas i samma nivå, är det däremot nivåskillnad
så kan det vara värre.
Men på bilderna ser det ut som torrsprickor, och det är fullt normalt!
Lägg klinkern du....prima golvet först bara för vidhäftning.

• Gilla
fuselage
  • Laddar…
Ser ut som vanliga torrsprickor. Du borde dock se till att du får en fog mellan flytspacklet och parketten.

• Gilla
fuselage
  • Laddar…
Sittställning
F fuselage skrev:
Har inte öppnat här men på annat ställe i samma våningsplan: träbjälklag o isolering.
Jag tänker på hur tätt reglarna är under, om detr för glest rör det sig lite säkert och då kan sprikan bli värre möjligtvis.

Är allt under arbete bra så hade jag nog chansat ;) möjligen lagt lite väv och förstärkt vid sprickan haha ..

Men allt beror på hur mycket det kan röra sig och hur djup sprickan är

• Gilla
fuselage
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
10mm är lite på gränsen för tunt om det är på spån/trä, minimum 15mm skulle jag lagt.
Hursom, är det vanliga torrsprickor är det ok, om sprickorna är sas i samma nivå, är det däremot nivåskillnad
så kan det vara värre.
Men på bilderna ser det ut som torrsprickor, och det är fullt normalt!
Lägg klinkern du....prima golvet först bara för vidhäftning.
Stämmer, det är i samma nivå allting. Kanske ska chansa då.

• Gilla
Dennis Palmqvist
  • Laddar…
K KakelDaniel skrev:
Ser ut som vanliga torrsprickor. Du borde dock se till att du får en fog mellan flytspacklet och parketten.
Menar du att t.ex. kapa bort några mm (dvs en sågklingas bredd) av parketten och fylla med nån mjukfog. Alternativt såga och lämna glappet helt tomt om jag sätter en nivålist mellan klinker/parkett?

Jag tänker på hur tätt reglarna är under, om detr för glest rör det sig lite säkert och då kan sprikan bli värre möjligtvis.

Är allt under arbete bra så hade jag nog chansat ;) möjligen lagt lite väv och förstärkt vid sprickan haha ..

Men allt beror på hur mycket det kan röra sig och hur djup sprickan är
Vad för sorts väv? Något som kan ligga i/under fixen eller som måste spacklas in?

F fuselage skrev:
Menar du att t.ex. kapa bort några mm (dvs en sågklingas bredd) av parketten och fylla med nån mjukfog. Alternativt såga och lämna glappet helt tomt om jag sätter en nivålist mellan klinker/parkett?
Såga upp ett spå på 6-7 mm och låt listen täcka det

• Gilla
fuselage
  • Laddar…
Om du har flutit spacklet direkt mot parketten så kan du nog bara ta ett gammalt stämjärn el dylikt,
och knacka bort typ 5mm spackel, så du får en rörelsefog mellan spacklet och parketten.

• Gilla
fuselage
  • Laddar…
Sittställning
J Jörgen Ö skrev:
Om du har flutit spacklet direkt mot parketten så kan du nog bara ta ett gammalt stämjärn el dylikt,
och knacka bort typ 5mm spackel, så du får en rörelsefog mellan spacklet och parketten.

Problemet är att man kan inte lägga klinker på något som rör sig, det är att be om problem.

F fuselage skrev:
Vad för sorts väv? Något som kan ligga i/under fixen eller som måste spacklas in?
Jag tänkte man kunde sätta något under fixen/i fixen kanske sån där glasfiber väv.. men rör hela spackel kakan på sig ? I så fall är det lönlöst och klinker kommer spricka i plattan eller fogen..

Har du reglat upp 300cc under spånet så borde det va stabilt nog men någon armering borde du ha i..

Jag tänker kanske om man slipar upp och armerar i sprickan men allt hänger egentligen på underarbetet hållet det, håller resten...

Problemet är att man kan inte lägga klinker på något som rör sig, det är att be om problem.

Jag tänkte man kunde sätta något under fixen/i fixen kanske sån där glasfiber väv.. men rör hela spackel kakan på sig ? I så fall är det lönlöst och klinker kommer spricka i plattan eller fogen..

Har du reglat upp 300cc under spånet så borde det va stabilt nog men någon armering borde du ha i..

Jag tänker kanske om man slipar upp och armerar i sprickan men allt hänger egentligen på underarbetet hållet det, håller resten...
Men snälla, vem har sagt att hela flyspackelkakan ligger löst??
Torrsprickor i en flytspackelkaka som ligger på spån, är mer regel än undantag, så gör inte problemet större än vad det ig är!
Dina åtgärdsförslag säger mig att du har ingen aning om vad du pratar om!

• Gilla
KakelDaniel
  • Laddar…
Sittställning
J Jörgen Ö skrev:
Men snälla, vem har sagt att hela flyspackelkakan ligger löst??
Torrsprickor i en flytspackelkaka som ligger på spån, är mer regel än undantag, så gör inte problemet större än vad det ig är!
Dina åtgärdsförslag säger mig att du har ingen aning om vad du pratar om!
Jag ställde frågor .. nä jag vet inte hur man löser ett eventuellt problem om under golvet inte är fixat och man ska rädda kakan.. jag har inte sagt det är problemet....

Jag lägger vikten i att undersöka så det inte blir problem.

Du är välkommen att undersöka det jag spacklat och klinker så ska vi nog se att jag har rätt bra koll på läget .....

Jag ställde frågor .. nä jag vet inte hur man löser ett eventuellt problem om under golvet inte är fixat och man ska rädda kakan.. jag har inte sagt det är problemet....

Jag lägger vikten i att undersöka så det inte blir problem.

Du är välkommen att undersöka det jag spacklat och klinker så ska vi nog se att jag har rätt bra koll på läget .....
Sorry, men det du skriver i inlägg 12 är svårt att tolka som frågor!
Men du försöker komma med förslag på lösningar på ett problem som inte existerar, därav min tro på att du inte har koll.
Det enda du har rätt i är att man ska inte lägga plattor på golvet om spackelkakan är bom, men torrsprickor är inte en indikation på att så är fallet.
Att du har lyckats flytspackla ngt golv och lagt klinker med lyckat resultat har inget med detta att göra, återkom när du har misslyckats istället.
Finns heller inget som tyder på att TS har misslyckats med sin spackling!

• Gilla
KakelDaniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.