Byggahus.se

Sprickor i fasaden på ett hus vi är intresserade av.

1. M
    Medlem Nivå 6
    Hej.
    Vet inte om det är rätt forumsdel jag skriver min fråga i.

Vi är intresserade av ett tegelhus med vit puts. Huset är byggt 1959. Husets stomme är byggt av blåbetong (vet att det finns radon, halten är på 300 Bq med ventilationsutrustning).

Min fråga är att det finns sprickor i fasaden. Vet inte hur stora/tjocka dem för att dem är övermålade. En spricka går genom väggen. Storleken är lika tjockt som ett pennstreck.

Behöver jag vara orolig över sprickorna? Enligt mäklaren så är det på grund av sättningar i marken som det har bildats sprickor. Men huset är ju ändå gammalt är det sättningar.

Är det dyrt att laga sprickor. Vet som sagt inte hur tjocka sprickorna. Dem har målat 60 % av fasaden/utifrån. Det är för att täcka sprickorna.

Tycker om huset men vet inte vad vi ska göra. Måla om det går inte heller för det är ju en tidsfråga innan problemet dyker upp igen.

Hoppas någon kan ge mig råd.

Önskar er en trevlig dag/kväll.

Redigerat 21 apr 2015 23:53
  2. E
    Medlem Nivå 10
    Man målar inte över sprickor i puts, man lagar dem med puts och sedan målar man.

Mindre sprickor som inte växer över tid innebär sällan några problem. T.ex. om sprickorna har sett likadana ut i 40 år. Sådana sprickor är det bara att laga. Om sprickorna däremot växer finns det ju anledning till oro, eftersom det innebär att huset rör på sig.

Eftersom du är spekulant på huset och eventuellt snart befinner dig i ett läge då det är dags för besiktning, kan det vara värt att nämna att detta är en signal som bör rendera i en fördjupad undersökning.

En vanlig överlåtelsebesiktning kanske inte är tillräckligt m.a.o. Förmodligen kommer besiktningsmannen (för överlåtelsebesiktningen) även att rekommendera en fördjupad undersökning för detta.

3. M
    Medlem Nivå 6
    Ok. Tack för infon. Frågade honom varför det är målat. Enligt honom har det varit så sedan han köpte huset.

Han använde puts blandat med färg.

Får se hur vi gör.

4. M
    Medlem Nivå 6
    Ok. kommer inte köpa den. Priset är lite för högt. Är osäker på sprickorna.

Tack för hjälpen.