Hej!
Jag har precis köpt en lägenhet som jag ska börja renovera. Jag ska måla väggarna men på flera ställen finns det sprickor som de som man kan se på bilderna där färgen bara faller av. Dock är det endast kring sprickorna färgen beter sig såhär, överallt annars sitter den fast ordentligt. Färgen sitter på någon form av väv med lite knottrig struktur. Jag vill göra minsta möjliga och tänker därför endast slipa ner sprickorna och spackla( är det rätt sätt att göra det på?) Då det rör sig om många ställen undrar jag om man tex kan använda en excenterslip eller finns det något bättre? Hur ska jag gå tillväga för bästa resultat med minsta insats, får tillägga att det måste gå snabbt då jag har ont om tid att utföra jobbet!
Tack för hjälpen!
Jag har precis köpt en lägenhet som jag ska börja renovera. Jag ska måla väggarna men på flera ställen finns det sprickor som de som man kan se på bilderna där färgen bara faller av. Dock är det endast kring sprickorna färgen beter sig såhär, överallt annars sitter den fast ordentligt. Färgen sitter på någon form av väv med lite knottrig struktur. Jag vill göra minsta möjliga och tänker därför endast slipa ner sprickorna och spackla( är det rätt sätt att göra det på?) Då det rör sig om många ställen undrar jag om man tex kan använda en excenterslip eller finns det något bättre? Hur ska jag gå tillväga för bästa resultat med minsta insats, får tillägga att det måste gå snabbt då jag har ont om tid att utföra jobbet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för hjälpen!
Ser inte ut som det sitter någon tapet eller väv. Det är nog färgen som sitter dåligt på färglagret under, kanske pga dålig rengöring. Prova att bara skrapa upp och spackla i. Det kommer bli slätare på spacklingarna eftersom väggarna är så grova.ByggLouise skrev:
Menar du en färgskrapa? Finns ju tex excenterslip och slippapper också! Vilket verktyg är bäst för ändamålet? Färgskrapa till väggen och slip till spacklet, är en riktig nybörjare tyvärr! Vill bara ha bästa resultat utan för stor insats! Är medveten att det kommer bli slätare på de ställena men vill ej tapetsera så ser inget alternativ?, får dölja med tavlor etc i värsta fall!
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Tror inte det hjälper med slipmaskin på sprickorna, då slipar du bara ner det som sticker upp. Du behöver få bort det lösa. Och du behöver inte slipa ner på djupet. Skrapa bara bort det som är löst med t.ex en spackel. Och sen spacklar du ett par gånger med vanligt väggspackel, sen slipar du med ett vanligt slippapper som du håller i handen och målar över.ByggLouise skrev:Menar du en färgskrapa? Finns ju tex excenterslip och slippapper också! Vilket verktyg är bäst för ändamålet? Färgskrapa till väggen och slip till spacklet, är en riktig nybörjare tyvärr! Vill bara ha bästa resultat utan för stor insats! Är medveten att det kommer bli slätare på de ställena men vill ej tapetsera så ser inget alternativ?, får dölja med tavlor etc i värsta fall!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sprickor i färg vid borrning
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur fixa flagnande färg och småsprickor fasad?
Stenhus -
Behöver jag byta eller reparera mina äldre och slitna fönster med torrsprickor och färgsläpp?
Fönster & Dörrar -
Fråga om färgsprickor i innertak
Tak & Vind -
Badrumstak sprickor, tips ta bort färg? Fuktskada?
Färg, Måla & Tapetsera