Tog in en hantverkare enbart för att bredspackla en hall på 10 kvm. Ena väggen är av lättbetong och det har nu kommit fram sprickor på den väggen. Är detta något som ligger på hantverkaren att fixa? Alltså ingår det i själva jobbet för bredspacklingen och inget som ska läggas till ytterligare på fakturan?

Fakturan landade på 9000 kr efter ROT varav 3200 var matrial, är det rimligt?

Redigerat:
Spontant låter det dyrt och är jobbet sen inte fullgott så blir det ju inte bättre.
Man får mycket spackel 4000 kr (om det är specificerat så?)
Självklart ska sprickorna åtgärdas.

Tycker också det lät dyrt. Ingen aning hur mycket spackel som går åt men i fakturan står det 5 st RULLSPACKEL GROV 12 Liter för totalt 3000 kr. För att förtydliga så är det 10 kvm golvyta med 5 dörrar.

Redigerat:
Svårt att svara på då vi inte sett underarbetet. Fanns det sprickor så självklart så borde dom förstärkts tex med remsor. Men var det ok innan och det framkommer sprickor nu så är det inte troligt att målarn kunnat veta eller ens gissa vart spricka ska framträda.
Dock är 3 kSEK klart i ovankant för 5 spackel men mängden är nog ok.

Men även om det är nya sprickor som de inte kunnat gissa var de skulle komma så är det något som de borde fixa utan att ta betalt för extraarbetet?

F Fridda skrev:
Men även om det är nya sprickor som de inte kunnat gissa var de skulle komma så är det något som de borde fixa utan att ta betalt för extraarbetet?
rullgrov 12l kostar över 700kr billigaste sidan på nätet, 5x700= 3500kr. Så ännu dyrare ut till kund om målaren köpt via grossist

Har du bara beställt bredspackling är de en svår gråzon om laga sprickor ingår. Va dom klart synliga tycker jag de e dåligt att inte informera och laga i samband med spacklingen. Va dom så pass svåra att se innan spacklet kom upp har du nog inget att hämta

mvh målaren

L Lechuza skrev:
rullgrov 12l kostar över 700kr billigaste sidan på nätet, 5x700= 3500kr. Så ännu dyrare ut till kund om målaren köpt via grossist

Har du bara beställt bredspackling är de en svår gråzon om laga sprickor ingår. Va dom klart synliga tycker jag de e dåligt att inte informera och laga i samband med spacklingen. Va dom så pass svåra att se innan spacklet kom upp har du nog inget att hämta

mvh målaren
Jag förstår, tack för svar!

L Lechuza skrev:

mvh målaren
Nja, nu är jag inte vän av Beckers men dom har kampanj nu på Bauhaus för 397 kr, ordinarie 529 kr så billigare finns definitivt.
I övrigt instämmer jag till fullo.

tttomten tttomten skrev:
Nja, nu är jag inte vän av Beckers men dom har kampanj nu på Bauhaus för 397 kr, ordinarie 529 kr så billigare finns definitivt.
I övrigt instämmer jag till fullo.
Inte riktigt samma produkt, de va medium rullspackel på 10liter jämnfört med rullgrov på 12liters. Men de va ändå ett bra pris !

Nu har jag inte använt rullspackel men det låter märkligt om det skulle gå åt 60liter spackel till en hall med en massa dörrar............

Skicka en bild på sprickan till din hantverkare och berätta att den uppkommit. Fråga vad han tror det är som blivit fel och se vad han svarar. Kan vara så att han helt enkelt svarar att det är en miss från honom och kommer för att åtgärda det.
Är det något med det beställda arbetet som inte blev som du tänkt är det viktigt att ta upp det med hantverkaren så den får möjlighet att diskutera felet.

Vad utgick du från? Sjögräs eller glasfibertapet eller släta väggar?

S Stefan1972 skrev:
Nu har jag inte använt rullspackel men det låter märkligt om det skulle gå åt 60liter spackel till en hall med en massa dörrar............
Jag tycker också det låter mycket men jag har ingen kunskap själv om det

M myrstack skrev:
Vad utgick du från? Sjögräs eller glasfibertapet eller släta väggar?
Tog bort tapet själv så ena väggen var lättbetong (den med sprickor) och resten betong/puts.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.