Hej!

Vi har ett fönster som såg ut så här på insidan:

Slitet fönsterfoder med flagande vit färg och mögeltillväxt, med utsikt över ett grått hus och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då renoverade vi den och gjorde följande:
  • Tvätta.
  • Slippa.
  • Laga sprickor med snickerispackel.
  • Grundmåla med lackfärgsgrund, vänta 8 timmar.
  • Måla 2 gånger med lackfärg (vänta 4 timmar mellan varje strykning)
Allt med bra produkter från Beckers. Resultatet blev fint:

Utsikt genom ett fönster visande dess karm och smutsigt glas, med utsikt över en bil och altan.
Skapa konto

Tyvärr nu efter ett par veckor så har det börjat spricka och ser ut precis som det var i början: Närbild på en vitmålad fönsterkarm med flagande färg och synligt trä genom skador.
Skapa konto

Vi märkte detta efter att det hade regnt - det fanns lite vatten i skarven under fönstret.

Hur skulle ni rekommendera att fixa detta? Ska man använda utomhus fönsterfärg, även om det är inomhus?

Tack!

Mätte ni fukthalten på virket innan ni målade?

Ser ut som att det är mögel på färgen på före-bilden.

Har ni kondens på insidan av fönstret, främst om morgonen vintertid?

Mätte ni fukthalten
Nej det gjorde vi inte. Ska göra det nu under dagarna och kolla.

Har ni kondens på insidan av fönstret
Inget vi har märkt. Det finns ett annat likdant fönster precis bredvid och den ser helt nytt ut. Fönstrerna är från 2006, så inte så gamla.

Efter vi skrapade såg det ut såhär:
Skadad fönsterkarm med flagande färg och synliga spår av fukt eller vattenskador nära fönstrets nedre kant.
Skapa konto

Om det är för fuktigt, hur ska man avfukta? Går det bra med en fläckt? Är det för sent nu i höst eller ska jag vänta tills nästa år?

Som sagt så var det fint i 2 veckor, efter det regnade och färgen blev blöt. När jag öppnade fönstret så fanns det lite vatten under fönstret, så det kanske tog kontakt med den nedre delen och sög upp? Isåfall skulle ni rekommendera att måla med utomhus fönsterfärg då?

Tack så mycket!

T Tinrik skrev:

Inget vi har märkt. Det finns ett annat likdant fönster precis bredvid och den ser helt nytt ut. Fönstrerna är från 2006, så inte så gamla.

[bild]

Om det är för fuktigt, hur ska man avfukta? Går det bra med en fläckt? Är det för sent nu i höst eller ska jag vänta tills nästa år?

Som sagt så var det fint i 2 veckor, efter det regnade och färgen blev blöt. När jag öppnade fönstret så fanns det lite vatten under fönstret, så det kanske tog kontakt med den nedre delen och sög upp? Isåfall skulle ni rekommendera att måla med utomhus fönsterfärg då?

Tack så mycket!
de ser ut som de läcker in utifrån? Såg de bra ut 2 veckor sen ser ut sådär efter regn är de garanterat någon del på fönstret som suger vätska. Inspektera alla sidor och kanter noggrant.

Sen hade jag såfall om de nu är utsidan som är problemet, renoverat fönstret så som du gjort. Men jag hade använt en vattenbaserad grundfärg till trä utomhus första varvet, sen 2ggr jotuns drygolin (oljebaserad fönsterfärg). Man kan igentligen skippa grundfärg när man använder drygolinen, men skulle de va mycket färgsläpp och rent trä så täcker den inte särskilt bra! Bättre med vattenbaserad då.

mvh målaren

• Gilla
Tinrik
  • Laddar…
Nu har jag mätt fuktighet: 25-28% på den högre delen av fönstret där färgen flagnar :( Träet är ganska mjuk och lätt att sätta mättare i, jämfört men den vänster delen där det är hård, kan inte alls sätta i mätaren.

Vad hade ni gjort för att avfukta? Såklart efter att utsidan fixas.

T Tinrik skrev:
Nu har jag mätt fuktighet: 25-28% på den högre delen av fönstret där färgen flagnar :( Träet är ganska mjuk och lätt att sätta mättare i, jämfört men den vänster delen där det är hård, kan inte alls sätta i mätaren.

Vad hade ni gjort för att avfukta? Såklart efter att utsidan fixas.
Skrapa och slipa av färgen där de går lätt av, låt resten vara. De kan torka bara de står, behövs ingen avfuktare bara mät lite då och då så du ser de går ner

• Gilla
Tinrik
  • Laddar…
T Tinrik skrev:

[bild]

Tack så mycket!
Innan du tar tag i att skrapa och måla fönstret igen så behöver du hitta läckan.
Kolla fönsterbleck och allt annat runt fönstrets utsida för att se vart vattnet kommer ifrån.

• Gilla
Tinrik och 1 till
  • Laddar…
Nu tror jag att jag har hittat läckan. Så här ser det ut under kanten, som formodligen kommer i kontakt med vatten som samlas efter regn:
Närgränsad bild av en stor spricka vid en fönsterkant där vatten kan läcka in.
Skapa konto

Speciellt tror jag att den stora sprickan vid röda linjen är problemet:
Närbild på en gråmålad trälist med en markerad stor spricka under en fönsterkant.
Skapa konto

Alla fönster har samma linje där, med i just detta fall kan man känna ett större håll där. Då är det väl bara att foga det och vänta tills den avfuktar? Eller ska man olja sprickan istället?

T Tinrik skrev:
Nu tror jag att jag har hittat läckan. Så här ser det ut under kanten, som formodligen kommer i kontakt med vatten som samlas efter regn:
[bild]

Speciellt tror jag att den stora sprickan vid röda linjen är problemet:
[bild]

Alla fönster har samma linje där, med i just detta fall kan man känna ett större håll där. Då är det väl bara att foga det och vänta tills den avfuktar? Eller ska man olja sprickan istället?

Skrapa upp allt som spruckit och slipa de slätt sen. Dina svarta springor på fönstret på bilden, foga igen alla dessa med tec7 det kommer hjälpa. Låt de torka ett par dagar eller så, du kan ju mäta. Skippa oljan, använd vattenbaserad grundfärg för trä utomhus sen vilken fönsterfärg utvändigt du vill.

jag har gjort exakt så här hemma så jag vet att de funkar och håller

• Gilla
Tinrik
  • Laddar…
Kanon, tack så mycket! Så du menar fönsterfärg för utomhus, även om träet sitter inomhus?

Ja jag menar undersidan på fönstret, använd utomhus färg där. Om de är så att vatten på något vis ligger emot så kommer de stå emot vatten om du använder utomhus färgen

• Gilla
Tinrik
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Kanon, tack så mycket! Så du menar fönsterfärg för utomhus, även om träet sitter inomhus?
Bild på ett fönsterhörn med en röd markering som visar var man ska foga för att täta en spricka.
Skapa konto

Foga med tec7 där jag ritat i med rött. Men innan de så gör alla behandlingar på undersidan så som du gjort invändigt. Fast med utvändiga produkter

Tusen tack för detaljerad förklaring!! Nu är det solklart :)

Finns överbleck, och är det isåfall korrekt monterat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.