Hej!
Vi har ett fönster som såg ut så här på insidan:
Då renoverade vi den och gjorde följande:
Tyvärr nu efter ett par veckor så har det börjat spricka och ser ut precis som det var i början:
Vi märkte detta efter att det hade regnt - det fanns lite vatten i skarven under fönstret.
Hur skulle ni rekommendera att fixa detta? Ska man använda utomhus fönsterfärg, även om det är inomhus?
Tack!
Vi har ett fönster som såg ut så här på insidan:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då renoverade vi den och gjorde följande:
- Tvätta.
- Slippa.
- Laga sprickor med snickerispackel.
- Grundmåla med lackfärgsgrund, vänta 8 timmar.
- Måla 2 gånger med lackfärg (vänta 4 timmar mellan varje strykning)

Logga in
Skapa konto
Tyvärr nu efter ett par veckor så har det börjat spricka och ser ut precis som det var i början:

Logga in
Skapa konto
Vi märkte detta efter att det hade regnt - det fanns lite vatten i skarven under fönstret.
Hur skulle ni rekommendera att fixa detta? Ska man använda utomhus fönsterfärg, även om det är inomhus?
Tack!
Nej det gjorde vi inte. Ska göra det nu under dagarna och kolla.
Inget vi har märkt. Det finns ett annat likdant fönster precis bredvid och den ser helt nytt ut. Fönstrerna är från 2006, så inte så gamla.
Efter vi skrapade såg det ut såhär:

Logga in
Skapa konto
Om det är för fuktigt, hur ska man avfukta? Går det bra med en fläckt? Är det för sent nu i höst eller ska jag vänta tills nästa år?
Som sagt så var det fint i 2 veckor, efter det regnade och färgen blev blöt. När jag öppnade fönstret så fanns det lite vatten under fönstret, så det kanske tog kontakt med den nedre delen och sög upp? Isåfall skulle ni rekommendera att måla med utomhus fönsterfärg då?
Tack så mycket!
de ser ut som de läcker in utifrån? Såg de bra ut 2 veckor sen ser ut sådär efter regn är de garanterat någon del på fönstret som suger vätska. Inspektera alla sidor och kanter noggrant.T Tinrik skrev:Nej det gjorde vi inte. Ska göra det nu under dagarna och kolla.
Inget vi har märkt. Det finns ett annat likdant fönster precis bredvid och den ser helt nytt ut. Fönstrerna är från 2006, så inte så gamla.
[bild]
Om det är för fuktigt, hur ska man avfukta? Går det bra med en fläckt? Är det för sent nu i höst eller ska jag vänta tills nästa år?
Som sagt så var det fint i 2 veckor, efter det regnade och färgen blev blöt. När jag öppnade fönstret så fanns det lite vatten under fönstret, så det kanske tog kontakt med den nedre delen och sög upp? Isåfall skulle ni rekommendera att måla med utomhus fönsterfärg då?
Tack så mycket!
Sen hade jag såfall om de nu är utsidan som är problemet, renoverat fönstret så som du gjort. Men jag hade använt en vattenbaserad grundfärg till trä utomhus första varvet, sen 2ggr jotuns drygolin (oljebaserad fönsterfärg). Man kan igentligen skippa grundfärg när man använder drygolinen, men skulle de va mycket färgsläpp och rent trä så täcker den inte särskilt bra! Bättre med vattenbaserad då.
mvh målaren
Nu har jag mätt fuktighet: 25-28% på den högre delen av fönstret där färgen flagnar
Träet är ganska mjuk och lätt att sätta mättare i, jämfört men den vänster delen där det är hård, kan inte alls sätta i mätaren.
Vad hade ni gjort för att avfukta? Såklart efter att utsidan fixas.
Vad hade ni gjort för att avfukta? Såklart efter att utsidan fixas.
Skrapa och slipa av färgen där de går lätt av, låt resten vara. De kan torka bara de står, behövs ingen avfuktare bara mät lite då och då så du ser de går nerT Tinrik skrev:
Innan du tar tag i att skrapa och måla fönstret igen så behöver du hitta läckan.T Tinrik skrev:Nej det gjorde vi inte. Ska göra det nu under dagarna och kolla.
[bild]
Tack så mycket!
Kolla fönsterbleck och allt annat runt fönstrets utsida för att se vart vattnet kommer ifrån.
Nu tror jag att jag har hittat läckan. Så här ser det ut under kanten, som formodligen kommer i kontakt med vatten som samlas efter regn:
Speciellt tror jag att den stora sprickan vid röda linjen är problemet:
Alla fönster har samma linje där, med i just detta fall kan man känna ett större håll där. Då är det väl bara att foga det och vänta tills den avfuktar? Eller ska man olja sprickan istället?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Alla fönster har samma linje där, med i just detta fall kan man känna ett större håll där. Då är det väl bara att foga det och vänta tills den avfuktar? Eller ska man olja sprickan istället?
T Tinrik skrev:Nu tror jag att jag har hittat läckan. Så här ser det ut under kanten, som formodligen kommer i kontakt med vatten som samlas efter regn:
[bild]
[bild]
Skrapa upp allt som spruckit och slipa de slätt sen. Dina svarta springor på fönstret på bilden, foga igen alla dessa med tec7 det kommer hjälpa. Låt de torka ett par dagar eller så, du kan ju mäta. Skippa oljan, använd vattenbaserad grundfärg för trä utomhus sen vilken fönsterfärg utvändigt du vill.
jag har gjort exakt så här hemma så jag vet att de funkar och håller
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sprickor i nyputsad Weber 261 pelare
Fasad -
Lister 2 veckor i värmerum. Spelar det roll?
Byggmaterial & Byggteknik -
Temporär värme gör 12kvm Stuga i 3 veckor.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vattenskada 2 veckor innan tillträde
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Hur vattna gräsfröna första 1-2 veckorna?
Häckar, Buskar & Träd