Byggahus.se

Spricker parkett med golvvärme?

1. StarGate
    Medlem · Östergötland · 114 inlägg

StarGate

Medlem
    Jag var i kontakt med en golvfirma. De menade att parkett spricker om man lägger den ovanpå golvvärme och förordade radiatorer i stället. Särskilt om man har runt 27 grader varmt (och kanske högre). Då frugan behöver värme av hälsoskäl vet jag just nu varken ut eller in. Slipper gärna element på väggarna och föredrar golvvärme i både nedan- och ovanvåning. Eftersom huset är på planeringsstadiet är det ju nu man bör ta goda beslut.

Någon som hört något om spruckna golv? Att de bör underhållas med olja eller lack är jag på det klara med. Vore det listigare att lägga klinkers i hela huset? Andra funderingar/synpunkter som ni har?

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Spricker parkett med golvvärme?

27 grader är gränsen för parkett ovanpå golvvärme.

3. T
    Medlem · 150 inlägg

tommiz

Medlem

Re: Spricker parkett med golvvärme?

Som jag förstått det är 27 grader yttemperaturen på golvet vilket innebär betydligt högre temp i slangen. Jag kommer att köra vattenburen golvvärme och Kährs ekparkett men har inte lagt in ytgolvet så att jag kan meddela hur det gick ännu. Jag har nu en framledningstemperatur på ca 24 -28 grader. Vi får se vad jag måste ha sen när ekparketten är på plats.
    Mvh Tommy

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.