Behöver tips o råd för hur jag ska komma vidare med min målning av sovrummet.

I hörnen har det uppstått sprickor. Verkar som att man har spacklat i springan mellan skivorna, och sedan lagt en fog utanpå. Inga remsor eller liknande hittat då jag skrapat upp det. Sprickan har sedan uppståt i kanten av fogen, en bit ut från hörnet. Beror på att spacklet under fogen har spruckit upp. Detta gäller hörn vid yttervägg. Vid innervägg verkar man inte ha spacklat lika mycket emellan, utan lagt enbart fog i springan.

När jag skrapat upp lite ser man att det sitter endel spackel löst i små block där det har spruckit.

Har samma problem runt smygen.

Hur ska jag gå vidare för bästa resultat och minska risken att det händer igen?

Huset byggt 2013.

• Spricka och avskalat spackel i hörnet av ett rosa och vitt målat sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en spricka i hörnet av ett sovrum mellan två väggar, där spackel och fog har spruckit.
    Skapa konto
  • Spricka i fogen på hörnet av en gulmålad vägg med utsikt till en uteplats genom fönstret.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Hus rör alltid lite på sig och mest i början så det man får göra är att sätta elastiska fogar (mjukfogar, målarfogar) som håller ihop fast sidorna rör sig i förhållande till varandra. Alltså bort med befintlig fog och lägg dit ny som du målar över. Spackla innan fogningen om det behövs för att få det slätt.

• Gilla
sassarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.