Behöver tips o råd för hur jag ska komma vidare med min målning av sovrummet.
I hörnen har det uppstått sprickor. Verkar som att man har spacklat i springan mellan skivorna, och sedan lagt en fog utanpå. Inga remsor eller liknande hittat då jag skrapat upp det. Sprickan har sedan uppståt i kanten av fogen, en bit ut från hörnet. Beror på att spacklet under fogen har spruckit upp. Detta gäller hörn vid yttervägg. Vid innervägg verkar man inte ha spacklat lika mycket emellan, utan lagt enbart fog i springan.
När jag skrapat upp lite ser man att det sitter endel spackel löst i små block där det har spruckit.
Har samma problem runt smygen.
Hur ska jag gå vidare för bästa resultat och minska risken att det händer igen?
Huset byggt 2013.
I hörnen har det uppstått sprickor. Verkar som att man har spacklat i springan mellan skivorna, och sedan lagt en fog utanpå. Inga remsor eller liknande hittat då jag skrapat upp det. Sprickan har sedan uppståt i kanten av fogen, en bit ut från hörnet. Beror på att spacklet under fogen har spruckit upp. Detta gäller hörn vid yttervägg. Vid innervägg verkar man inte ha spacklat lika mycket emellan, utan lagt enbart fog i springan.
När jag skrapat upp lite ser man att det sitter endel spackel löst i små block där det har spruckit.
Har samma problem runt smygen.
Hur ska jag gå vidare för bästa resultat och minska risken att det händer igen?
Huset byggt 2013.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Välkommen till forumet!
Hus rör alltid lite på sig och mest i början så det man får göra är att sätta elastiska fogar (mjukfogar, målarfogar) som håller ihop fast sidorna rör sig i förhållande till varandra. Alltså bort med befintlig fog och lägg dit ny som du målar över. Spackla innan fogningen om det behövs för att få det slätt.
Hus rör alltid lite på sig och mest i början så det man får göra är att sätta elastiska fogar (mjukfogar, målarfogar) som håller ihop fast sidorna rör sig i förhållande till varandra. Alltså bort med befintlig fog och lägg dit ny som du målar över. Spackla innan fogningen om det behövs för att få det slätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur böjer man Pax runt hörn ?
Vatten & Avlopp -
Hur tar bort hörnbiten i Mitsubishi hero Ln25 för att täta runt tempgivare?
Värmepumpar -
3D fönster runt ett hörn
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa tapetavslut runt hörn - superlim?!
Färg, Måla & Tapetsera -
Vill ha smal panel till ett runt hörn och en pelare i vårt hus. Inte aukustikpanel!
Inredning