Hej,

Drog bort alla lager av tapeter som fanns i ett rum på bottenplan i huset och upptäckte den här sprickan i väggskarven i husgaveln. Jag kan utan hinder trycka in hela bladet på en spackelspade. Ska jag vara orolig? Hur kan detta täppas till? Måste det åtgärdas på annat sätt för huset hållfasthet? Den högra väggen är kortsidan på huset och från den delen hör vi ofta knäppningar, speciellt under sommaren. Kan det finnas ett samband?

Är detta ett dolt fel?

Huset är från 1973 och väggen är gissningsvis av blåbetong (?). Vi flyttade in i huset i somras.

Många frågor, men jättetacksam för alla råd jag kan få.

• Spricka i väggskarv mellan två vita väggar i hörnet av ett rum, möjligt strukturellt problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en stor spricka i en väggskarv mellan två väggar där spackelspaden kan passa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte vara orolig. Såna sprickor är vanliga. Jag hade fyllt det med filler eller liknande och sedan bara målat eller tapetserat över. Vet också att jag blev ombedd o fylla dem med latex då huset förmodligen rör på sig och det kommer spricka upp igen. Mitt hus har många sprickor i källaren och första perioden hade jag svårt att sova då man alltid anade det värsta. I värsta fall löser man problemet när det uppkommer och inte mer med det :) mitt hus knakar också en del på hösten.

Det låter betryggande att att jag inte behöver vara orolig. :) däremot ändå lite oroväckande att väggen har släppt så här.

Har ditt hus också betongstomme? Och har ni också tegelfasad? Tänker att något i den kombinationen samt denna spricka borde ha nåt med knäppandet att göra...

H Husnovis30plus skrev:
Det låter betryggande att att jag inte behöver vara orolig. :) däremot ändå lite oroväckande att väggen har släppt så här.

Har ditt hus också betongstomme? Och har ni också tegelfasad? Tänker att något i den kombinationen samt denna spricka borde ha nåt med knäppandet att göra...
Min källare består av betonghålsten samt på ytan trähus med tegelfasad :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.