Byggahus.se

Spricka i vägg

1. M
    Medlem · Västra Götalands län · 14 inlägg

Mikae_l

Medlem
    Hej,
    Jag har en sutterrängvåning som övergår i ett garage, som jag förstått det så är garaget byggt senare alltså finns det en gammal yttervägg mellan själva bodelen och garaget. I det som jag tror är skarven i putsen mellan de två delarna har det börjat släppa, se bild. Jag utgår ifrån att det bör lagas, är det något man kan göra själv, t.ex. med Husfix eller liknande och sen måla på med lämplig färg, eller bör man få dit nån som kollar fukt etc?

Mvh,Mikael

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Kan du mäta upp om väggen börjar bukta mer strukturellt, om du ex. mäter med ett långt vattenpass?
    Släpper mer ytligt om du knackar på det?
    Är skadan bara ytlig, så fungerar väl ex. Husfix bra att laga upp med. Eller t.ex. Casco KombiRapid.

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 724 inlägg

justusandersson

Medlem
    Man skulle kunna tolka det som att garagets yttre grund har sjunkit i förhållande till resten av huset. Om detta är fallet måste du fundera över om du kan göra någon grundförstärkning. Innan du vet det skall du inte laga några sprickor.

4. K
    Medlem · Stockholm · 1 671 inlägg
    Ser ju ut som att någon redan försökt laga sprickan men att det spruckit upp igen.. Kan ju vara årstidsberoende rörelser pga. tjäle eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.