Byggahus.se

Spricka i kakelgolvet framför handfatet

1. K
    Medlem · Skåne · 12 inlägg

Kelly

Medlem
    För snart tjugo år sedan renoverade vi badrummet i vårt LB-hus från '74, lade in vattenburen värme i golvet och allt var frid och fröjd. Men det senaste dryga året har en spricka uppstått i golvet två decimeter framför handfatet. Det finns också hårfin krackelering i handfatets bakkant, så jagtar att jag anlitade fel person då, för ett par decennier sedan, kanske någon som förstod sig på att lägga in tvärslåar för att stärka golvets bärkraft.

Det verkar alltså som att handfatet, som alltså är skruvat i väggen och vilar på underskåpet, som står på små aluminiumben, är för tung och har orsakat sprickan i golvet.

Nu har jag anskaffat fogmassa och ett litet lustigt raspverktyg och hoppas kunna byta ut de spräckta plattorna utan att ha sönder vattenslangarna. Fast detta löser ju inte problemet på sikt. Under huset har jag en krypgrund. Golvets underlag går alltså att komma åt underifrån, genom masonitskiva och isolering, för att i efterhand stadga golvet med tvärslåar diagonalt, som någon stans har föreslagits som rätt sätt att hantera de här gamla golven när nya, tyngre material läggs på.

Några tankar om detta?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Svårt att säga något varför , men en indikation är att golvet sjunkit , och frågan kan bli varför ,
    är det något som givit med sig i golvet eller vad
    Det blir nog problem att byta de plattorna , dom sitter nog rätt bra i fixen , och om man försöker lyfter en platta kommer nog tätskiktet med upp och mycket svårt att laga ett sådant ,
    Slangarna ligger nog under flytspackel eller skivorna i golvet ,

3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 351 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Om det höll i nästan 2 decennium är det nog knappast den som du anlitade som gjort fel, ditt hus har ju snarare gjort nån liten rörelse eller så är det idens tand som orsakat det.
    Att byta dom plattorna när det inte sitter på foliebaserat tätskikt skulle jag inte rekommendera, det kommer inte gå bra.

• Laddar…
  4. K

Kelly

Medlem
    Så vad göra? Riva upp alltihop och kakla om? Vi gjorde köket några år senare, och jag har behövt justera upp bänkskivorna med stödbenen, för stt hålla dem i våg, så det golvet verkar inte heller riktigt palla trycket.

5. K

Kelly

Medlem
    Tack för rådet! Visserligen har jag redan köpt fogmassa och verktyg, men jag tar mig en funderare till, då.

6. K

Kelly

Medlem
    Jo, alldeles riktigt; slangarna ligger under gipsskivor, i aluminiumskoningar, i spånplatta, som jag tror att vi lade direkt på reglarna (heter det så?). LB- hus är ju f.ö. kanske inte yppersta kvalitet tvärs igenom; sjuttitalet får väl ses som ett lågvattenmärke för byggbranschen.

7. SysterNett
    Husägare · Stockholm · 563 inlägg

SysterNett

Husägare
    Ditt badrums tekniska livstid (trots att du tycker det är fint fortfarande) börjar vara slut, om det inte redan är det.

Om även kökets golv börjat sjunka så har du långt mycket större problem än en trasig kakelplatta. Du behöver låta besiktiga din krypgrund av en kunnig yrkesman.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.