Hejsan alla husbyggare
Mamma bor i ett hus från 60-talet som jag går i tankarna att ärva. Det kanske inte är världens mest välskötta hus, så jag håller på undersöker skadorna och hoppas komma fram till ifall jag har råd att bo kvar i huset.
Bland annat så är det en större spricka och en mindre spricka på vardera hörn av huset.
Har inte en aning om allvarlighetsgraden av detta. Är det bara en kosmetisk skada eller är det en "bara till att riva huset"-skada? Kostar det några tusenlappar att laga eller är det tio årsinkomster som gäller?
Här finner ni bilder: https://imgur.com/a/NV6Qqfd
Tack på förhand
Mamma bor i ett hus från 60-talet som jag går i tankarna att ärva. Det kanske inte är världens mest välskötta hus, så jag håller på undersöker skadorna och hoppas komma fram till ifall jag har råd att bo kvar i huset.
Bland annat så är det en större spricka och en mindre spricka på vardera hörn av huset.
Har inte en aning om allvarlighetsgraden av detta. Är det bara en kosmetisk skada eller är det en "bara till att riva huset"-skada? Kostar det några tusenlappar att laga eller är det tio årsinkomster som gäller?
Här finner ni bilder: https://imgur.com/a/NV6Qqfd
Tack på förhand
Konstigt, trodde imgur.com funkade bra.E etompau skrev:
Här kommer bilderna.
Jätteskönt att höra i så fall. Kan du motivera hur? Så att jag kan sover jag bättre i natt.Stefan N skrev:
Jag kan ingenting om hus, men detta är alltså någon slags puts eller ytlager som släppt? Är det förmodligen några slags leca-block som håller uppe grunden?
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
-
-
Eftersom det bara är sprickor i sockeln och som inte går vidare upp i tegelfasaden så verkar det inte vara något allvarligt. Troligen bara den ytliga putsen - kanske är den målad med för tät färg så att putsen blivit frostsprängd.
Okej, tack för svaren! Väldigt skönt att höra att det inte är världens undergång.
Tycker ni man ska planera någon åtgärd, eller bara att skita i det? Bryr mig inte om att det ser fult ut
Eller är det i såfall att man putsar om hela grunden (vilket känns föga troligt i vår sits)
Lika bra att man lär sig detta om grunder ifall man nu blir husägare i framtiden
Tycker ni man ska planera någon åtgärd, eller bara att skita i det? Bryr mig inte om att det ser fult ut
Eller är det i såfall att man putsar om hela grunden (vilket känns föga troligt i vår sits)
Lika bra att man lär sig detta om grunder ifall man nu blir husägare i framtiden
Jag hade hackat upp sprickan så att det blir lättare att fylla den med lite bruk. Nån cm både på bredden och djupet. Då märker du också om någon puts är lös. Sedan är det bara att blanda lite c-bruk eller liknande och trycka på med en spackel. Ta något ojämnt typ en planka och veva runt med så att det blir lagom knottrigt. En gammal pensel som du duttar med stråna rakt fram med funkar också innan det stelnat. Sen på med grå färg och så är du värd en öl. Sedan upp med bilder igen så får du glada tillrop.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 101 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 101 inlägg
Gå runtom och knacka med knogarna och lyssna om det låter ihåligt, då sitter putsen löst
Om man börjar hacka upp sprickan så kan det resultera i att man åker på omputsning av hela grunden...
Om man börjar hacka upp sprickan så kan det resultera i att man åker på omputsning av hela grunden...
Hej, ja det låter ihåligt när man knackar med knogen.hsd skrev:
Hur menar du att man ska knacka bort den lösa putsen? Vill självklart inte putsa om hela grunden
Det räcker med att knacka bort det som sitter löst och sen putsa om den biten av sockeln.
Eftersom skadan är på hörnet, hur gör man för att få till det någorlunda bra?T TheBigCheese skrev:
Står emellan att prova på att laga detta själv eller ta hit en murare. Vet ej om svårighetsgraden är lätt, har aldrig blandat en hink bruk i hela mitt liv 😁
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
vill man putsa själv och är ovan så kan man ta hydrauliskt kalkbruk. Det blir aldrig glashårt som cementbruk och går att snygga till även torrt. Bara borsta med stålborste typ. Cementbruk som blir fult pålagt ser ut som det gör tills man hackar bort det helt.......