Byggahus.se

Spricka i bjälke dolt fel?

1. J
    Medlem · 365 inlägg
    Hej jag upptäckte att jag har en spricka i en bjälke mellan under och ovanvåning på mitt i 1½ plans hus. Är detta något som jag kan ta upp som dolt fel?
    Sprickan börjar där de har kapat i den för avloppet och sen löper den nästan hela vägen till väggen.

Upptäckte det först nu efter ett år pga det inte varit någon dörr in till kattvinden fören nu. Så det fanns inte en chans att jag kunde kontrollera detta under visningen.
    Huset har dolda fel försäkring genom mäklarhuset.

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Hur mycket pengar hade du tänkt klämma säljaren på?

3. J
    Medlem · 365 inlägg
    Jag vill väll inte ute efter pengarna, vill ha det fixat om det nu är en fara för huset.

4. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Då tycker jag att du ska lägga upp några bilder här så kommer du få bra tips innan du har hunnit blinka.

5. J
    Medlem · 365 inlägg
  6. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Nu är jag ingen byggingenjör men jag hade helt enkelt struntat i det där. Du har säkert fler sprickor i reglarna. Den går ju inte tvärs fibrerna.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 744 inlägg

sune73

Medlem
    Du skojar va?

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 365 inlägg
    Ingen annan är sprucken och detta badrummet är renoverat för 2 år sedan. Man kanske skulle prata med någon kunnig om det är något att bry sig om eller bara att strunta i.

9. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 217 inlägg

Immobil

Medlem
    Den lilla sprickan har ingen inverkan på hållfastheten. Du kan sova lugnt.

• Laddar…
  10. T
    Husägare · värmlands län · 1 458 inlägg

tobbbias

Husägare
    Skruva dit några spikplåtar om du är orolig... Är nog det mest rationella du kan göra. Minst energi och samtidigt lite balsam för själen att du ändå gjort något. Dock tror jag inte du behöver bekymra dig det minsta även om du inte gör det!

11. J
    Medlem · 365 inlägg
    Tänkte om det var någ
    jag får väll hålla lite koll om den växer.

12. J
    Medlem · 365 inlägg
    Ja det låter som en bra idé, har massa andra projekt och klura på.

Vi har hittat en del byggfel som vi måste fixa, billiga men tidskrävande. Var plaskblött i väggen under ett fönster, som tur va så upptäckte vi det när vi monterade in en dörr där. Har provisoriskt tätat de andra fönsterna och skall hyra ställning nästa vår och fixa .

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Västra Götaland · 1 162 inlägg

para

Medlem
    Dina två sista bilder i inlägg #5, är det nån gammal vattenskada där eller är det fuktigt nu?

14. J
    Medlem · 365 inlägg
    Ingen fukt nu iallafall, har varit och känt på de. Är badrum under med så kanske är skarvarna som sugit åt sig fukt från ångorna från duschen. Det nedre badrummet är renoverat för 8 år sedan och taket är inte bytt så kan va väldigt gammalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.