maskeradeproggaren
Ska måla om en byrå och vill ha så bra finish som möjligt. Gör i garage och tempen nu är väl runt 15-17 grader kanske.
Tänker jag rätt med nedan?

0) Rubba upp ytan med fint sandpapper/våtslippapper (1000-2000). Torka av med T-röd

1) Grundmålning / Primer. 1 lager. Vänta 2 timmar och ev våtsandpappra lätt

2) Färglager. 3-5 tunna lager. Vänta ca 2 minuter emellan. Vänta 30-60 min innan klarlack.

3) Klarlack. 3 lager. 2 min emellan.

4) Låt stå och härda ett dygn

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Ska måla om en byrå och vill ha så bra finish som möjligt. Gör i garage och tempen nu är väl runt 15-17 grader kanske.
Tänker jag rätt med nedan?

0) Rubba upp ytan med fint sandpapper/våtslippapper (1000-2000). Torka av med T-röd

1) Grundmålning / Primer. 1 lager. Vänta 2 timmar och ev våtsandpappra lätt

2) Färglager. 3-5 tunna lager. Vänta ca 2 minuter emellan. Vänta 30-60 min innan klarlack.

3) Klarlack. 3 lager. 2 min emellan.

4) Låt stå och härda ett dygn
0) målartvått först, så slipper du skit i slipspåren,slipa sedan med kanske korn 240 inte 2000 då gör du snarare ytan för blank, spackla eventuellt.
1) följ instruktionen på färgen
2) Helt ok
3) varför klarlack? Vilken sorts färg ska du sprutlacka med?
4) Ställ inga saker på byrån på åtminstone ett par dagar.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
maskeradeproggaren
T Tompafix skrev:
0) målartvått först, så slipper du skit i slipspåren,slipa sedan med kanske korn 240 inte 2000 då gör du snarare ytan för blank, spackla eventuellt.
1) följ instruktionen på färgen
2) Helt ok
3) varför klarlack? Vilken sorts färg ska du sprutlacka med?
4) Ställ inga saker på byrån på åtminstone ett par dagar.
Tack för bra input! Ok 240 it is then.

Tänker klarlack eftersom det kommer stå saker på och kan slitas? Har inte bestämt men det blir 1komponents på sprayburk. Har tidigare använt denna (inte samma kulör men märke o typ iaf) https://spraycan.se/sv/artiklar/ral-3015-light-rosa-400-ml-spray.html och den har funkat bra men har du andra tips är jag öppen för förslag!

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Tack för bra input! Ok 240 it is then.

Tänker klarlack eftersom det kommer stå saker på och kan slitas? Har inte bestämt men det blir 1komponents på sprayburk. Har tidigare använt denna (inte samma kulör men märke o typ iaf) [länk] och den har funkat bra men har du andra tips är jag öppen för förslag!
Aha, trodde du skulle spraymåla med spraypicka och vanlig snickerifärg. Så klarlack på den typen av färg kanske behövs, kolla rekommendationen på burken. Efter grundfärgen torkat kan du med ett finare slippapper dra av dammkorn t.ex. p400.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.