Helt plötsligt nu på eftermiddagen började det forsa vatten bakom duschkabinen :eek: och när jag väl fått stopp på flödet visade det sig att en armerad slang hade spruckit.

Tur att vi var inne, annars hade det sprutat tills brunnarna tömts och pumparna gått torra..

Screen Shot 2013-05-20 at 4.04.40 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var varmvattenslangen som havererade, och värmepumpen höll på att ladda VVB. Verkar som om slangen inte pallade för övertycket när varmvattnet expanderade.

Någon som har varit med om något liknande med nylon(?)armerade slangar?

Har nu monterat en stålarmerad slang, i förhoppning att den håller bättre.

Bytt en del slang som sprängts inne i badrum, även bytt i förebyggande syfte när jag sett bulor på slangar hos kunder, allt slits ju med tiden. Har alltid gott om stålomspunnen slang i bilen i olika längder;).

Väldigt bra om man har avstängningsventil innan slang så man kan stänga bort läckaget, varför det händer är ju för att normal personen inte städar bakom eller under duschkabinen allt för ofta, man kan besikta slangen med ögonen likaså känna med fingrarna längs slangen hur den känns när man har dragit ut kabinen från väggen.

Om jag vore dig skulle jag åkt till kiosken och köpt några trisslotter, kanske smäller det till med högvinst efter tur i oturen med slangen.

mvh

Redigerat:
Bra tips, ska hålla ögonen på mina slangar i fortsättningen. Fast man tycker att de borde hålla mer än två år..

Krilleman
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Fast man tycker att de borde hålla mer än två år..
Har du kollat att säkerhetsventilen funkar så att inte slangen har haft extraknäck som expansionskärl för varmvattnet? ;)

Misstänker faktiskt den.

Ventilen fungerade när jag motionerade den efter läckan, men frågan är ju om den var OK dessförinnan.

krilleman_215 skrev:
Typgodkänd slang i PEX är ett bättre alternativ! Det säkraste för sin egen skull. Finns självklart i en mängd olika längder.

Finns även pex-variant som är stålomspunnen...
Bra tips, ska kika efter den, för nu tänker jag byta även kallvattenslangen.

Jag har läst om ett par brustna pex-slangar typ toalettanslutning för några år sedan. Kvaliteten kanske blivit bättre men jag litar inte helt på dem.
En avstängning innan slangen är bra om det händer, förutsatt att man är hemma.

De där avlagringarna på den vänstra kopplingen ser ut som något som läckt en längre tid, eller ser jag fel?

Redigerat:
Hmm... gäller detta även lite tjockare flexibla slangar med släta ändar, typ denna: http://www.rinkabyror.se/artikel/rostfri-slang-22x800-mm/?

5671_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag trodde i min enfald att om en sådan slang är specad till max 10 bar och max 90 grader så kunde den sitta permanent i en installation med kommunalt vattentryck (i mitt fall har jag kopplat en vattenutkastare med sådana slangar) utan att sprängas.

imported_Benno skrev:
De där avlagringarna på den vänstra kopplingen ser ut som något som läckt en längre tid, eller ser jag fel?
Avlagringarna kommer nog från en läcka vid packningen, slangen var monterad med muttern uppåt.

imported_Benno skrev:
En avstängning innan slangen är bra om det händer, förutsatt att man är hemma.
Ja, det blev en sprint till pumphuset utanför för att stänga av. Vattenfelsbrytare kanske kan vara en lösning när man inte är hemma.

Mikael_L
Ouchhh, det är ju tanken på sånt här som man får lite ont i magen av ...

Jag är fortfarande så orolig att jag brukar dra av huvudkranen när vi lämnar huset för några dagar.
Vad det nu skulle spela för roll om det rinner i "bara 10 timmar" eller två dagar ..?

Min duschslangen bakom duschkabinen hemma har också "gett upp" på samma sätt. Hade också tur att det stod folk i duschen när den gick sönder som det blev ett "himla" liv på..... Men min slang var mellan 14-15 år gammal.

• Gilla
Mats Hjelm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.