Sprängning/borrning i berg utanför tomtgräns

252 läst  4 svar

1. U
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Påbörjat markarbetet för vårat bygge och har stött på ett litet berg som ska sprängas.

Lämnade över ansvaret att samordnad detta med markentreprenaden, dvs de sköter kontakterna med sprängaren.

Åkte förbi tomten för att kolla hur det gick och upptäckte att de tänkt spränga utanför tomtgränsen. Dvs på kommunens mark där vi har servitut på att göra väg till huset på. Deras argument var att vi får "gratis" material att lägga under huset.

Stoppade det direkt för att utvärdera risker.

Någon som har erfarenhet om det här?
    Det är utanför detaljplan.
    Kan kommunen stoppa det hela för att de borrat för långt utanför?
    Det har även blivit en spricka i berget som sträcker sig ut utanför tomtgränsen också.

2. L
    Medlem · Nivå 17
    ( Det får du kolla upp , om det finns kontakter med kommunen för ett sådant arbete ) , är berget ingående i ert servitut , och det innefattas för att anlägga väg , och behöver tas av på höjd eller liknande , så finns rätten att göra det

3. U
    Medlem Nivå 1
    Okej ja jag ska ta kontakt med kommunen imorgon och meddela att de borrat hål men då kan man ju lika gärna spränga allt på en gång för annars blir de svårt att göra väg till huset.

4. L
    Medlem · Nivå 17
    Snacka inte om att borrat hål eller något om sprickor , de kommer inte att synas något av vid igenfyllning , lusläs servituthandlingarna . står det att ni har full rätt att anlägga väg till er fastighet och inget om att inte spränga , det som inte står är tillåtet i ert fall , så du behöver inte snacka med dom , utan bara jobba på
    En sak till , går det några EL och VA ledningar där

5. U
    Medlem Nivå 1
    "rätt att använda den samfällighet vägen, vari stamfastigheten har del, där utfart till den allmänna vägen."

Så stod det i servitutet, det är en gammal väg och det inte går att ta sig fram där med bil i dagsläget.

Min KA tyckte jag skulle nämna det så det inte kommer till kännedom via grannar eller nyfikna.

Det går inga ledningar där.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: