Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Spräcka sten

1. Lyckatill
    Husägare · 2020 · 13 inlägg

Lyckatill

Husägare
    Hej!

har ett bekymmer

Har en sten som ligger ivägen för ingången till krypgrunden

Hade först tänkt använda snigeldynamit i hålen men märker nu att det är svårt att få in dynamiten sidleds

Hur hade ni gjort?

uppskattar gärna fiffiga lösningar på hur jag får in dynamiten sidleds eller om ni tror jag borde prova något annat?

tack på förhand

2. P
    Medlem · Bosarp · 1 307 inlägg

Prodigys

Medlem
    • Laddar…
  3. Lyckatill

Lyckatill

Husägare
    Har funderat på det, har ju dåligt med svängradie i gropen, tror du jag spräcker den med små puttar på kilarna?

tack för svar prody

4. P
    Medlem · Bosarp · 1 307 inlägg

Prodigys

Medlem
    Bilden kanske inte ger en rättvis beskrivning av hålets storlek men jag tycker att det ser ut som att där finns gott om plats att svinga en handslägga.

5. Lyckatill

Lyckatill

Husägare
    det går, att röra den men inte svinga riktigt men det borde gå att ge kilarna kraft, ska prova imorgon. Får bli många små bank, de borde ju funka? Värt att prova. Annars vet jag fan

tack för hjälp

6. M
    Medlem · Stockholm · 501 inlägg

Maximarcus

Medlem
    Kilar som du driver in med en borrhammare/bilmaskin? Givetvis med rotationen avstängd!

7. D
    Hobbysnickare · stockholm · 225 inlägg

dilemma

Hobbysnickare
    Svårt att se på bilden storlek lr hur djupt in stenen ligger men har du ett 22/24 mm borr a 45 cm så går d ju snabbt att borra nya hål men då snett neråt så du får i snigeldynamit om inte annat?

8. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 725 inlägg
    Det behövs ingen stor kraft om du har kilar avsedda för spräckning. Det enda, som skiljer är att om du använder en liten hobbyhammare, så får du slå flera slag.

9. Lyckatill

Lyckatill

Husägare
    Hej, Hur ska jag driva in dem med maskinen menar du, är det speciella kilar då?

Tack för svar

Redigerat 3 maj 2021 07:58
  10. Lyckatill

Lyckatill

Husägare
    Hej Dilema,

Jag provade just det första rundan men var svårt att få in dynamiten i hålen, kom inte på nåt bra sätt att föra in den. provade fylla en 1,5l pet med en ett mustycke som var ca 1 cm bred och trycka, men innna jag han komma igenom halva flaskan så började reaktionen. Jag fick kasta in flaskan i vedboden där den exoplderade. Har funderat på att köpa små PEM rör och fylla dem för att sen köra in dem fort i hålen. Ska tillägga att när jag använde flaskan så känndes det som om hålen blev halv fulla

Ska köpa kilar idag och prova, återkommer

Tack för svar

11. Lyckatill

Lyckatill

Husägare
    Tack Hasse, då blir det kilar och många små klappar. Känner hopp!

12. M
    Medlem · Stockholm · 501 inlägg

Maximarcus

Medlem
    Nej, jag tänker mig vanliga kilar och sedan något lämpligt i maskinen, en avkapad borr eller mejsel kanske så den är plan i fram?
    Tänk bara på att skaffa kilar av rätt diameter, de är anpassade till en viss hålstorlek.

13. Lyckatill

Lyckatill

Husägare
    Då är jag med, tack!

14. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 725 inlägg
    Tips: Ha gärna en magnet och en lång stålstav i beredskap utifall du tappar ner något av blecken i hålet. Fråga mig inte hur jag har förvärvat den kunskapen ;).

• Laddar…
  15. S
    Medlem · 292 inlägg
    Hej. Jag är ju fullständig amatör så de råd du fått är nog bäst.

Jag var lite i samma sits två gånger, men vid grävning ny avloppsrör o lägga ned bredband.

Då hade jag ingen rejäl borrmaskin, utan vi tog då o slicade en del av stenen i skivor, med dronco diamantskiva och enkel einhell vinkelslip. Sedan körde vi in kil emellan o slog med lätt slägga , knäckte varje bit, och någon gång lyckades vi få en längre spricka. Som sämst fick vi bort allt vi slicat, och sedan på med diamantskivan igen på det som var kvar.

Man tager vad man haver , men fixade då iaf två stenar.

Men det dammar ju som helsike, den vi tog vid fix avlopp var nära en kanal i murstocken, och uppe vid skorstenen såg det precis ut som när man byter påve i Vatikanen med vit rök….

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.