Byggahus.se

Spräcka sten

1. K
    Medlem · 45 inlägg
  2. K
    Medlem · 4 inlägg

kajper

Medlem
    30 mm diameter på borr enligt UTUBE filmer

3. K
    Medlem · 45 inlägg
    I princip klar med spräckningen nu, ca 100m3 fast berg togs bort. Nu väntar resten av projektet.

4. K
    Medlem · 45 inlägg
  5. K
    Medlem · 45 inlägg
    Gjorde av med ca 1700 kg spräckmedel. Det blev ca 300 kg mer än beräknat pga en del bergsmassor började röra sig och sabbade en del av borrhålen.

• Laddar…
  6. Villabergskuben
    Självbyggare · Göteborg · 121 inlägg

Villabergskuben

Självbyggare
  7. K
    Medlem · 45 inlägg
    Det är väl tänkt att det ska bli ett garage så småningom, men först ska det omdräneras.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · 3 inlägg

Essinge

Medlem
    Viket fantastiskt jobb! Vad använde du för borrutrustning?

9. K
    Medlem · 45 inlägg
    Jag tog hjälp med borrningen. Grävare med borrigg och dammfälla. Blir mycket damm och borrkax som flyger omkring annars. Borrhål 50 mm med varierande djup 1-4 m ca.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · 3 inlägg

Essinge

Medlem
    Skall ta bort ungefär samma volym berg (berget är inte avtäckt ännu), men att ta bort berg verkar inte billigt… Blev ditt upplägg billigare än att leja bort allt (tex spräcka med sk ”superwedge”)? Indikationen i mitt fall är ca 500k för 100m3….

11. K
    Medlem · 45 inlägg
    Ca kostnad: 55k för borrning, 50k för spräckmedel, 30k för grävare och bortforsling av massor. Blanda spräckmedel och fylla i det i hålen gjorde jag själv. Kolla på Dymacems hemsida. Där hittar du bra info om hur du går till väga och bör tänka på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.