Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Spräcka sten

1. K
    Medlem · 43 inlägg
    Hej, har just börjat fyllt hålen men osäker om jag blandar rätt. På påsen står det det 1,25-1,4 ltr vatten per 5 kg pulver. Omöjligt att få det någorlunda flytande med det, jag har blandat med 1,5 ltr och fortfarande inte nöjd. Hur blandade du och vilken temperatur på vattnet hade du ?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 276 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Du använder väl visp? Det är bara köra på så brukar det funka, har man för mycket vatten fungerar det inte.

3. K
    Medlem · 43 inlägg
    Jo jag använder visp. Står att man vispar 1-1,5 minuter och sedan ska det i hålen. Jag har nog vispat längre än så, och var orolig för att det skulle brinna i hinken. Kanske skulle ha vispat längre i alla fall. Vi får se imorgon om det har spruckit något. Trist om man ska behöva borra upp och göra om det.

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 141 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Hum, visst hade du också köpt från Dynacem? Jag spräckte nyligen med det och blandade 5 kg med 1,3 l vatten med mycket gott resultat.

Det enda jag reagerade på var att snigeldynamiten var mjuk även efter spräckning, i alla fall längst upp i hålen. När jag spräckt tidigare så har det blivit stenhårt. Jag kan inte förklara varför det blev så men stenen och berget sprack i alla fall.

5. K
    Medlem · 43 inlägg
    OK, har just varit i kontakt med Wieslaw på Dynacem. Han tror att det är temperaturen på pulvret och kanske även vattnet som är lite lågt. Jag har 0-20 pulver och vattnet rekommenderas mellan 10-20 och pulvret ca 20 grader. Dock trodde han att det skulle spricka ändå med 1,5 ltr vatten (håller tummarna). Ska prova igen med 1,3 ltr vatten och vispa längre imorgon. Hålen blev lite för stora såg jag. Borrkrona 52 men fick 55 mm när jag mätte hålen. Kallt i berget så ingen blow out hittills, men det går åt en hemsk massa pulver. Har inte borrat allt, så resten blir nog 45 mm hål och lite tätare.

6. K
    Medlem · 43 inlägg
    Någon hörde mina böner...

7. tommib

Bergsfogde
    Vattna nu. Det tar rätt lång tid innan det har spruckit färdigt så misströsta inte.

8. K
    Medlem · 43 inlägg
    Fyllt två rader till. Blandade 1,35-1,375 ltr per 5 kg pulver och konsistensen är som långfil. Med mindre vatten kommer bruket knappt ur hinken. Hur var konsistensen på din blandning med 1,3 ltr ?

9. K
    Medlem · 43 inlägg
  10. tommib

Bergsfogde
    Jag hade som välling ungefär. Man fick skrapa ur det sista med "slickepott".

11. K
    Medlem · 43 inlägg
    Otrolig skillnad, ska väga påsen imorgon

12. Villabergskuben
    Självbyggare · Göteborg · 121 inlägg

Villabergskuben

Självbyggare
    Använd kallt vatten... inte över 1,4L

13. K
    Medlem · 43 inlägg
    Der är tydligt att det är nåt som inte stämmer med den batch som jag fått. Dynacem vet inte vad de är exact men som har sagt att jag kan öka mängden vatten lite tills det blir mer flytande. Hade problem nu med dom djupare hålen där blandningen blev nästan hängande på hålväggen. Dock har det spruckit bra. Bilden visar hur det såg ut i morse. Ska flytta på massorna som lossnat i rad 1-2 så är det släpper bättre från de efterföljande raderna.

14. Härryda2015
    Allvetare · Västra Götalands · 844 inlägg

Härryda2015

Allvetare
    Kolla denna gubben, blandar snigeldynamit med elvispen :crysmile::crysmile::crysmile:
    Men han fick det att funka :crysmile:

• Laddar…
  15. K
    Medlem · 43 inlägg
    Uppdatering av avancemang. Bortrest nu så fortsättning följer i juli.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.