Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Spräcka sten

1. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 525 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Var hyrde du? Lokal firma eller någon av de stora kedjorna?

Vad hade du för utrustning?

2. martinåsaka
    Medlem · Västra götaland · 201 inlägg

martinåsaka

Medlem
    lokal firma, renta eller gamla Hyrtjänst

3. Scout
    Medlem · Stockholm · 559 inlägg

Scout

Medlem
    Tack för det tipset!
    Jag köpte 10

4. Härryda2015
    Allvetare · Västra Götalands · 842 inlägg

Härryda2015

Allvetare
    Hade stenen spruckit hela vägen igenom?

5. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 525 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Jag funderar själv på att hyra lite grejer och har nu priser. Tyvärr är det svårt att hitta bra instruktionsfilmer för hur man borrar. Var det svårt? Jag tänker framför allt på hur man gör i början innan borren biter så att den inte bara studsar runt på berget istället för att borra sig ner.

• Laddar…
  6. Villabergskuben
    Självbyggare · Göteborg · 120 inlägg

Villabergskuben

Självbyggare
    Det är inte svårt. Du reglerar hastigheten mha ett reglage som styr luftflödet. Sakta sakta kör du borret i början tills en några cm djup krater har skapats. Sedan flyttar sig inte borret utan det är bara till att gasa på... Jag brukar köra med rejäla stålhätteskor och ha foten som stöd till borret... Det är lite tungt att hantera om du ska borra i vinkel men borret rakt lodrätt och om stenen är någorlunda horisontell så är det väldigt enkelt handhavande...
    Om du ska borra många hål så hyr ett extra bort att ha tillhands för att borra loss det första om det fastnar... vilket händer ibland - speciellt om du borrar hål snett dvs inte lodrätt.

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Linköping · 346 inlägg

Per_Eriksson

Medlem
    Om du tycker det är svårt att få den att vara still och buta kan du ta en planka och borra ett hål i, sen ställer du dig på plankan och stoppar bergborren i hålet o kör så tills du fått ett hål.

8. Villabergskuben
    Självbyggare · Göteborg · 120 inlägg

Villabergskuben

Självbyggare
    Glömde tipsa om korta borr också. Börja med ett kort borr och byt till längre och längre allt eftersom du tar dig neråt i stenen. Har sett en del som försöker sig på att balansera lååånga borr - det ser ganska kul ut - men är nästan omöjligt...

9. S
    Medlem · 1 682 inlägg
    Stöd mot insidan foten så har den snart börjat tugga sig nedåt. Inte svårt alls när man väl provar.

10. martinåsaka

martinåsaka

Medlem
    Ja de gick rätt smidigt tycker jag. Men som du säger så är de svårt i början. Speciellt med det långa borret, man behöver nästa komma ner 4-5 cm innan man vågar slappna av. Men det handlar ju bara om ca 10 sek.

jag satte ihop fötterna mot borret och tryckte ordentligt neråt sen körde. Gick bra men om man står dåligt kan man ta de lilla borret i början så är det lättare.

sidled är däremot svårt att borra i men de går om man försöker en stund :D

11. martinåsaka

martinåsaka

Medlem

Japp :D

• Laddar…
  12. K
    Medlem · 41 inlägg
    Härligt att se att det fungerar med snigling. Har hört både för och emot. Ska själv försöka mig på denna besten med samma metod. Dock tar jag in hjälp med borrningen.

13. K
    Medlem · 41 inlägg
    Hällde du på vatten efter att det börjat spricka ? Behövs det enligt instruktionerna ?

14. martinåsaka

martinåsaka

Medlem
    japp det blev bättre effekt då

15. D
    Besserwisser · E · 19 815 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Vattna efter ett dygn när det är hårt oavsett om det spruckit eller ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.