Hej,

Vi har en sten (se bild) och vi har tillgång till:

• En borrhammare (8,5J)
  • 10 st spräckkilar (18 mm i minsta mått och 105 mm långa)

Är det rätt grejor för att kunna spräcka den?

Vad ska jag tänka på? Alla tips mottages med varm hand!

• Stor sten vid röd dörr med spade lutad mot stenen i en jordig omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Q
Bäst är att halvera stenen för varje spräckning. Borra längs en rät linje var 10-15 cm och lite djupare än kilen är lång (längden under kragen).

Den där spräcker du lätt. Smörj kilarna och slå inte så hårt utan jämnt och metodiskt 1 slag per kil på varje varv.

Ha gärna 3 borr som du låter kylas i luften, skifta efter varje hål.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pjop skrev:
Hej,

Vi har en sten (se bild) och vi har tillgång till:

• En borrhammare (8,5J)
  • 10 st spräckkilar (18 mm i minsta mått och 105 mm långa)

Är det rätt grejor för att kunna spräcka den?

Vad ska jag tänka på? Alla tips mottages med varm hand!
Sten är oftast lätt att spräcka om jämför med berg så den stenen är inga problem. Fast du har väl borr/borrar till kilarna?

Stort tack för tips och pepp!

Några tips på borr som funkar?

Vad ska jag ha för fett?

Brukar jag använda till skaftet på borret och lägga på lite på kilarna glider lätt.Har du en 24mm spräckkil så använder man borret 24mm.Tycker faktiskt borrar från biltema fungerar bra och ska du bara spräcka den stenen duger bra.

• Tub med molybdendisulfidfett MoS2 från Biltema, 100 g, artikelnummer 36-415, pris 54,90 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar det med 3 borr från Biltema eller kommer jag att bli sur?

P pjop skrev:
Funkar det med 3 borr från Biltema eller kommer jag att bli sur?
Jag tycker dom fungerar bra om jag jämför med betydligt dyrare borrar som jag har köpt. Du kan ju köpa från HME-tolls om du vill men tror dem stenen du har tror jag inte det blir problem.

Hej
Sist så borrade jag hål och satt dit en lyftögla och tog min maskin och lyfte bort stenen.
Nu var det inte det du frågade efter, men det är ett annat alternativ.
/W

Jag skulle säga skifta borr efter ca 30 sek, inte efter varje hål. Det som förstör skärpan är om de blir för varma.

Statusuppdatering, nu har jag provat att spräcka stenen. Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Istället för att spräcka lyckas jag bara ”skala bort” 5-10 cm tjocka flarn.

Vad tror ni jag har gjort fel? Jag tänker att det kan bero på:
- För korta kilar som inte får ner spänningarna i stenen tillräckligt långt
- För mycket tryck på enskilda kilar
- För långt mellan hålen (jag började med 15 cm)
- En tråkig sten, som är hård (vilket jag jag tycker det kändes som när jag borrade)

Tankar?

Q
Ett foto på hur du borrade underlättar.

Om du inte halverade stenen så vill den spricka då det inte finns lika mycket som håller emot på bägge hållen.

Viktigt att den är frilagd från jord som håller emot.

Du kan testa att borra tätare om du har kilar så det räcker. Du måste ha kilar i alla hål och slå lika mycket på varje kil.

Har man otur är stenen full av små sprickor åt alla håll och då blir det svårt men det är ovanligt.

Jag landade i att se det som ett experiment och för detta beställde jag betydligt längre kilar (190 jfr 105) som är lite grövre (20mm jfr 18) samt två skäriga borr (jfr Biltemas fyrskäriga) från HME.

Nästa helg ska jag testa igen. Återkommer med reflektioner.

En fråga kopplar till omtaget.

Spelar det någon roll var jag sätter den nya hålraden? I den gamla finns det några hål som inte har spräckt bort (då stenen bara flagnade bort 5-10cm).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.