28 802 läst · 188 svar
29k läst
188 svar
Spräcka berg med snigeldynamit
Grannen ville ha hjälp med berg så jag hyrde en xas47 förra helgen och det var inga problem. Kostade 2100 från fredag eftermiddag till måndag kl 0900.Ingick 800mm borr samt 1400mm.Borrkrona 2st 34mm.Var inga problem alls och var lite orolig när man körde lutning men gick lättare än jag trodde. Frågade efter tyngder men fanns inga och nu efterhand så behövdes inga tyngder.
Någon typ av handskar är nog bra men ser inte ut som du har så mycket berg som ska bort.Borrning går snabbare än man tror så tror inte du behöver oro dig.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 870 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 870 inlägg
De kan ta pris för slipning för borren med, står det?
Man är kanske bortskämd med att man har sådant på jobbet man kan låna eller köpa med jobbets rabatt.
Vibrations handskar kan va bra att ha, för om man ska följa vad lång tid du bör stå med handhållen maskin så är det inte många minuterna per dag.
Men när du bara ska ta den stenen och inte jobbar med det så skulle jag kanske inte hyrt sådana med utan kört med vanliga handskar.
Man är kanske bortskämd med att man har sådant på jobbet man kan låna eller köpa med jobbets rabatt.
Vibrations handskar kan va bra att ha, för om man ska följa vad lång tid du bör stå med handhållen maskin så är det inte många minuterna per dag.
Men när du bara ska ta den stenen och inte jobbar med det så skulle jag kanske inte hyrt sådana med utan kört med vanliga handskar.
Härligt ljud när stenen spricker
Några gånger har man lyckas med att med 1st kil spräcka en model större sten i 3 delar och då känns det bra.