Byggahus.se
H Hallerudsbo skrev:
Bor du trångt så uppskattar grannarna om du kan använda hammare med dammsugare eller en med vatten.
Satan vad effektiv. Befarar att jag får handjaga.

Om det inte går att koppla på vatten på maskinen jag får tag på, kanske det funkar att nån (t ex en försiktigt avlönad avkomma) står bredvid med slang?

tommib
Ja, vattendimma funkar men inte lika bra som vattenspolad maskin. Se till att att få tag på borrvikter (om du inte gör som Hallerudsbo då...), det underlättar väldigt.

Dubbla hörselskydd (proppar+kåpa) rekommenderas starkt, likaså regnställ.

Leveranstid på Dynacem har legat runt 3-4 dagar. Du behöver inte heller ladda allt samtidigt.

Se till att få med ett blåsrör till kompressorn eller använd grovdammsugare för att rengöra hålen.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
H
Hade fått bättre borrsynk om jag hade lite mer vikter, mister en del i att hammaren inte får ned kraften i berget.
Jag har dock en lite kraftigare modell av hammare för underjords användning som jag byggt av.
Men om jag inte minns fel så finns Rh modellerna av Atlas Copco för ovanjord med vatten och luft spolning.
Behövs inte mycket vatten för att dämpa dammet.

sen borra ett par extra hål om du bara hyr en helg så du inte måste ta igen det.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
H
Om du ska använda vatten så börja borra högst upp och gå ned.
Annars fyller du dom nedre hålen med kort kaks och vatten.
Maskinen har ett läge när du borrar ned där du kan slå på luftblåsning av hålet när du lyfter upp så hålet är rent.
Blir det inte så mycket att blåsa rent efter innan du fyller snigel i.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
tommib
Jag kan ju tillägga att det är lättare med lösa borrvikter än fasta. Att byta borr är nämligen ett piss när du ska hiva upp 50 kg maskin i luften och pricka fästet på borren.

H
Ja lösa vikter är bäst.
Helst två st så slipper du hänga på maskin.
Du ska ju ned 80 cm det innebär 80 och 120 borr som du behöver och borra i två gånger för att komma ned djupt nog.
120 på maskin direkt blir långt att stå med.

tommib
Ja, börja uppifrån och jobba nedåt, det är lättare. Jag gjorde dock så att jag pluggade mina hål med 1 l fryspåsar som packades med stenull. Det tätar väldigt bra mot tillkommande vatten och borrkax.

Min erfarenhet av luftblåsning genom maskin är att det inte fungerar jättebra, det är en för liten kanal för att riktigt få upp grus och vatten från botten av djupa hål. För mig fungerade det bäst med en grovdammsugare där jag tejpade fast en dryg meter 25 mm VP-rör. Jag borrade 35 mm hål så röret passade precis lagom ner i botten så att det blev bra sugtryck. Jag hade dock också ett 15 mm blåsrör till en liten Bauhauskompressor som jag grovrensade med. Bäst är ett 30 mm stålrör med atlaskoppling så att du kan koppla det till den riktiga kompressorn som du driver borren med.

Jag körde 400 + 1200 mm (min 600 mm stång havererade) och det var som sagt vedervärdigt att lyfta upp en maskin en meter upp i luften för att få på den på långstången när jag hade startat hålen med den korta. Även utan fasta borrvikter var det jobbigt och jag klämde mig någon gång. Inte skönt.

Mitt borrande hade också den extra komplikationen att jag jobbade under huset så jag hade inte plats uppåt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma resa förra året. Tog bort knappt 10 kbm berg med dynacem snigeldynamit. Närmast i bilden skulle jag ner ca 130 cm.

Hyr en ordentlig borrmaskin. Det går otroligt mycket snabbare och bättre. Stor kompressor och bergborrmaskin rekommenderar jag. Jag stod två dagar med 34 mm borrkrona och den såg nästan ny ut efteråt.

Det spricker fint med snigeldynamit, men tänk på att resultatet blir ungefär som tetris. Stenarna ligger kvar och måste "pusslas loss". De kan ibland låsa varandra ordentligt. Någon slags bilmaskin underlättar.

Det blir mycket material. Ha en bra plan om hur du ska bli av med det...

• En grävmaskin vid en större utgrävning för byggprojekt med jordhögar och berggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
buspojken och 4 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Det är väldigt olika i kvalite på snigel.
Jag köpte en där jag jobbar som fungerade väldigt bra.
Jag borrade ca 1000 hål.
Sen fyllde jag de yttersta vänta ett par timmar sen fyllde inöver i etapper så det fick spräcka ur.

Vet att snigel i Norge är väldigt mycket billigare än i Sverige.
Välj rätt typ för årstid osv.

jag har tatt ut ca 100 kubik nu hemma med snigel.
Bra maskin att borra med så går det fort.
Lite extra bort är bra med.
Jag körde borr med 7 graders kon med borrkronor för att få bra borrsynk.
Hur många kg snigeldynamit använde du för 100 kbm?

Jag är väldigt imponerad!

H
P patst577 skrev:
Hur många kg snigeldynamit använde du för 100 kbm?

Jag är väldigt imponerad!
Tippa på 500 kg först men ser att jag har köpt 800 kg snigel.
När jag har allt på grävaren så jag bara kan se på så gick det otroligt fort.
Blandningen av snigeln var tråkigast.
Blanda sen fick det stå tills jag kom hem efter en veckas jobb.
Då var det bara ta rippern till grävaren och lossa allt.

har kört iväg 6 lastbilar med 19 ton per lass.
Har nog 4-5 lass kvar att köra bort.

sen känns det kul när man ser framstegen när man grejar.

• Gilla
DIY Maniac och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Vilka märken ska jag kolla efter?

edit: tommib gillar Dynacem
7ender 7ender skrev:
Vilka märken ska jag kolla efter?

edit: tommib gillar Dynacem
7ender 7ender skrev:

Om det inte går att koppla på vatten på maskinen jag får tag på, kanske det funkar att nån (t ex en försiktigt avlönad avkomma) står bredvid med slang?
Hehe skulle nog avråda att du gör samma misstg som jag så hyra en bergborrmaskin med kompressor är nog den bästa lösningen för du kommer slita ihjäl dig annars.Du får väl smöra upp grannarna.Jag började med snigeldynamit berg-split som visade sig vara världelöst många här inne tyckte jag borrade fel men visa sig att berg-split fungerade dåligt.Gjorde ett test med snigeldynamiten bendof som kostade 989 kr för 10 kilo men efterom jag hade dålig erfarenhet med berg-split så köpte jag 2 kilo bendom och det fungerade bättre.Fick en fruktansvärd läxa med det här med borra med el-borrmaskin och penga mässigt har jag nog lagt ut runt 20000 med borrmaskiner och borrar osv.alltid lätt att vara efterklok.

PS:Om du köper bendof så på 10 kilos hink så ska man ha i 2l vatten och blanda länge annars stelnar det för snabbt.
Den här har jag fraktat bort många ton med och har varit kanon att frakta bort stenar till en bättre plats,

• En tom handdragen skottkärra på en grusväg framför en stor betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
7ender 7ender skrev:

du har ingen känning i Norge där finns det billigare.
400 för 20 kg.
Eller om du köper mer så är priset oftast bättre.

Då har jag bokat bergborr fredag-söndag.
Hyrfirman tyckte en Atlas Copco XAS47 kompressor räckte, men dom hade även en större modell. Åsikter?
Dom hade även bara en 80cm borrstång, så jag får hyra en 120 cm från en annan firma.

Eftersom jag inte kommer ha nån rigg, utan får hålla maskinen för hand, tänker jag att man kan byta mellan 80cm och 120cm stänger beroende på hur djupt man kommit. Låter det bra?

I kväll måste jag spräcka en stor sten som 2,5 tonnaren inte mäktade med i somras.
På torsdag hyr jag en CAT 1,5t och lyfter bort bitarna.

Sen måste jag räkna lite på åtgången av snigel så jag får iväg en beställning till Polen.

H
De brukar ta en hammare som harmonerar med kompressorn.
Jag kör stor hammare med en xas97.
Min ligger Max vad kompressorn orkar.

vad tar dom i hyra för borr?
Vad kostar det om borret är utslitet eller skadat kontra att köpa borr bara?

H Hallerudsbo skrev:
De brukar ta en hammare som harmonerar med kompressorn.
Jag kör stor hammare med en xas97.
Min ligger Max vad kompressorn orkar.

vad tar dom i hyra för borr?
Vad kostar det om borret är utslitet eller skadat kontra att köpa borr bara?
På min offert står det 68kr/dag för stång och krona. Ska höra om de kan sätta på en fräsch krona om det behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.