3 679 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Spottar i tak av trä klätt i gips
Sida 1 av 2
Hej!
Jag håller på med en ganska omfattande renovering och håller på att dra om en massa el bland annat.
Är nu i momentet att välja spottar till allmän belysningen.
Jag är lite orolig över brandsäkerheten eftersom allt trä är så torrt att jag heter Lars.
Min käre elektriker fick åk på akut jobb så jag står här och gör inte ett skit så jag vill göra något.
Men iaf.. jag har ca 100meter flexslang med fördragen FQ att leka med.. jag tänkte 230v spottar.
Tänkte planera och dra slang tills han kan komma och fixa med resten.
Där vablig
Vilka spottar rekommenderas ?
FQ får ej ligga löst ?, Om inte spotten har hål för flexslang då ligger Fq löst en bit ?
Vad har jag missat ?
Någon som vill belysa ämnet eller kanske rekomendera några spottar ?
jag köpte ett gäng billiga till källaren men jävlar, dom typ "blinkar" man ser effekten när man rör händer snabbt framför sig så att säga.
Jag håller på med en ganska omfattande renovering och håller på att dra om en massa el bland annat.
Är nu i momentet att välja spottar till allmän belysningen.
Jag är lite orolig över brandsäkerheten eftersom allt trä är så torrt att jag heter Lars.
Min käre elektriker fick åk på akut jobb så jag står här och gör inte ett skit så jag vill göra något.
Men iaf.. jag har ca 100meter flexslang med fördragen FQ att leka med.. jag tänkte 230v spottar.
Tänkte planera och dra slang tills han kan komma och fixa med resten.
Där vablig
Vilka spottar rekommenderas ?
FQ får ej ligga löst ?, Om inte spotten har hål för flexslang då ligger Fq löst en bit ?
Vad har jag missat ?
Någon som vill belysa ämnet eller kanske rekomendera några spottar ?
jag köpte ett gäng billiga till källaren men jävlar, dom typ "blinkar" man ser effekten när man rör händer snabbt framför sig så att säga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag kan inte ge några produkttips, men jag vågar ändå hävda att det finns ytterst få produkter som erbjuder anslutning av flexslang. Det finns öht få produkter som kan installeras helt klockrent enligt de regler vi tillämpar i Sverige. Problematiken med 230 V undanröjs effektivt om man istället väljer downlights för klenspänning. Då jag antar det är LED som ni siktar på så ska de då vara LED-armaturer som drivs med en konstant ström. LED-downlights drivs med en så pass låg ström och låg total effekt att brandrisken är nästintill helt borta. Det ställer inga säkerhetskrav på ledningarna. Det är endast det centrala drivdonet som behöver en bra plats, och man har ju bättre chans att installera en (1) 230 V-produkt bra på väggen nånstans än ett helt gäng i taket. LED och flimmer är ett känt problem, se Dessa dåliga LED-Lampor (hemsida) men jag hävdar även där att det främst gäller 230 V-produkter
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Byt kabel till dubbelisolerad 2x1,5mm2. Då kan du ansluta 240 spottar utan dosa om de är avsedda för förlängning direkt mot brännbart material och har dragavlastning för anslutning.
Har inte dragit till spottar än.R Robert-san01 skrev:
Elektrikern var här hela dagen igår och fixade med all el i väggar. Nu ska jag planera vart jag ska ha mina spottar.
Vilken kabel är det jag ska ha då ?
Elektrikern säger att det är ok att dra flexslang med FQ 1.5mm2 fram till spotten, men så vitt jag kan se går det ej är ansluta till spotten och vips! Jag får en lös FQ i taket.
50 år gammalt virke som brinner jättebra så en säkert installation är att föredra oavsett va elektriker säger.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Typ denna funkar bra om drivdon/spot har dragavlastning som kan klämma fast den.Forlowt skrev:
Har inte dragit till spottar än.
Elektrikern var här hela dagen igår och fixade med all el i väggar. Nu ska jag planera vart jag ska ha mina spottar.
Vilken kabel är det jag ska ha då ?
Elektrikern säger att det är ok att dra flexslang med FQ 1.5mm2 fram till spotten, men så vitt jag kan se går det ej är ansluta till spotten och vips! Jag får en lös FQ i taket.
50 år gammalt virke som brinner jättebra så en säkert installation är att föredra oavsett va elektriker säger.
https://www.clasohlson.com/se/Värme...3od_6PGKTTBc40Llfca_HJBs5Ls3win8aAjMZEALw_wcB
Jag la slang och drog i sådan. Satte även pottor.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag gillar Hidealites downlights med anslutning av flexslang till drivdonet. Kostar en slant jämfört med exempelvis Biltema men ska man sätta in fasta ljuskällor tycker jag att det känns värt att skaffa lite bättre kvalitet.
Exempel:
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/optic-quick-iso-_-666713
Exempel:
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/optic-quick-iso-_-666713
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Som jag sa är de svårt att hitta klockrent godkända sätt att installera 230 V downlights. EXKX är en anslutningskabel, inte en installationskabel. En installationskabel ska av tillverkaren vara godkänd för fast installation, och den ska ha en skyddsledare...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Finns ett antal som är godkänd för fast installation i rör eller kanal.Bo.Siltberg skrev:
https://amokabel.com/catalog/products/fkx-90°
Finns det krav på skyddsjord annat än fram till första kopplingspunkten? Är allt i armaturerna SELV och fast installerade ser jag ingen anledning att dra fram jord till resten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Även om kablar av typen Fxx brukar vara tillåtna i en fast installation så är en installationskabel utan skyddsledare inte en installationskabel i våra system utan en anslutningskabel. Det är i praktiken inga problem med det för downlights, men som sagt inte klockrent enligt säkerhetsreglerna.
Räknar med ca 10k för ca 30 armaturer.
Har förberett med FQ i flexslang, jord dragen till alla. Säkert onödigt..
Men detta begränsar mig till spottar med slang anslutning.
Tråkig upptäckt idag !! Elektrikern har totalt missuppfattat mig och trott jag ska ha osb plus gips över allt så nu sitter alla dosor på grö
Men detta är spotten som blivit rekommenderad av honom, https://www.elektroskandia.se/bildnavigering?id=9904&artnr=7473381
Har förberett med FQ i flexslang, jord dragen till alla. Säkert onödigt..
Men detta begränsar mig till spottar med slang anslutning.
Tråkig upptäckt idag !! Elektrikern har totalt missuppfattat mig och trott jag ska ha osb plus gips över allt så nu sitter alla dosor på grö
Men detta är spotten som blivit rekommenderad av honom, https://www.elektroskandia.se/bildnavigering?id=9904&artnr=7473381
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Den anslutningsboxen går ju inte att kombinera ihop med flexslang. Det kan ändå gå att lösa genom att trä på isolerslang över FQ'n.
Dimring har inte varit på tal. Vill du kunna dimma spottarna också? Det kan bli en utmaning i sig.
Dimring har inte varit på tal. Vill du kunna dimma spottarna också? Det kan bli en utmaning i sig.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Kopplingsdosan som länkas som tillbehör till elektrikerns förslag har ju nån anslutning för flexslang men fattar inte riktigt hur den används. Är det bara en kopplingsdosa för övergång mellan slang och FK/FQ till installationskabel (eller vad man nu väljer dör kabel)?
Tja ja.. kan ju alltid dra om till installationskabel nu då..Bernieberg skrev:
Plejd ska användas till detta.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Plejd vad? Plejd DIM-01? Har du kollat att en sådan kan dimra det antal LED du vill ha av detta fabrikat?