Byggahus.se
Hejsan byggvänner!
Jag behöver er hjälp,

Jag vill; att när jag stiger in i ett rum, att mina spotlights ska känna av mig via värme/rörelsedetektor och att mina spottar då dimmrar upp ( gärna om jag kan ändra ljusstyrkan manuellt) sedan när jag lämnar rummer vill jag att det släcks helt.

Jag har sökt febrillt men hittar ingen lösning på detta!

Så hjälp! Vad ska jag använda mig av för utrustning? vart handlar jag?

Skicka gärna med länkar.

Mvh / Krister

Vet inte om det finns nån kombinerad dimmer och rörelsevakt. Men det går nog att kombinera en vanlig rörelsevakt + en återfjädrande tryckknapp med en eltako dosdimmer. Den har ingång både för vanlig brytarfunktion (rörelsevakten) och återfjädrande. Dimmerhastigheten går också att ställa in

Rikard Ågren skrev:
Vet inte om det finns nån kombinerad dimmer och rörelsevakt. Men det går nog att kombinera en vanlig rörelsevakt + en återfjädrande tryckknapp med en eltako dosdimmer. Den har ingång både för vanlig brytarfunktion (rörelsevakten) och återfjädrande. Dimmerhastigheten går också att ställa in
Åh äntligen någon som kan ge ett svar! TACK! :)

Har du möjlighet och lust att länka till prylarna jag behöver? :)

Frågan är om det går att dimma med tryckknappen samtidigt som brytaren är till.

Ett till inlägg :) jag antar att det är halogenspottar du vill dimma?

Rikard Ågren skrev:
Ett till inlägg :) jag antar att det är halogenspottar du vill dimma?

Som jag fattat det hela så ger halogenspottar det "finaste" "varmaste" ljuset..
Är det så, så ja, då är det halogen! :)

Min första tanke var att man kanske kunde sätta en rörelsevakt och en dimmer i serie. D.v.s. när rörelsevakten känner av en så får dimmern spänning och då kan man dimra upp och ner med den. När man går iväg så bryter rörelsevakten spänningen till vriddimmern och då slocknar lampan.

Men osäker om de går att kombinera så, men borde gå.

Sedan finns det ju denna också (http://www.elonline.se/eljo-trend-rorelsevakt-med-dimmer-pir/276-0), men känns som lite väl pilligt för att dimra.

//Patrik

Redigerat:
Låter som en enklare ide, Patrik. Borde ju funka

Patrik_Hed skrev:
Min första tanke var att man kanske kunde sätta en rörelsevakt och en dimmer i serie. D.v.s. när rörelsevakten känner av en så får dimmern spänning och då kan man dimra upp och ner med den. När man går iväg så bryter rörelsevakten spänningen till vriddimmern och då slocknar lampan.

Men osäker om de går att kombinera så, men borde gå.

Sedan finns det ju denna också ([länk]), men känns som lite väl pilligt för att dimra.

//Patrik

Men se på tusan! det är ju en sådan som jag söker!
Men vad menar du Patrik med "känns som lite väl pilligt för att dimra" ??

kristerz skrev:
Men se på tusan! det är ju en sådan som jag söker!
Men vad menar du Patrik med "känns som lite väl pilligt för att dimra" ??
Du vet att Patrik har lite klumpiga grova bondfingrar :wow:;) och dom vreden du ser på bilden är inte stora i verkligheten.

Glufsglufs said it! ;)

//Patrik

ha ha! humor :) fasen jag slår nog till på den där Patrik!

Eller är det någe av mina önskemål som den inte klarar? :)
Är det halogen som gäller? hur många lampor kan jag driva?

"För styrning av glödljus och elektroniska transformatorer 25-400W"

Tillägg: Glödljus = halogen.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.