Byggahus.se

Spotlights i köket

1. Z
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Jag vill ha spotlights i köket och jag har sett en massa olika alternativ. Många är av den typen att de har en ojordad kontakt som de sitter i. Hur bra är det?

Dessa skall sitta under väggskåpen och de skall inte vara infällbara utan sitta under och utanpå underdelen. Jag har även sett ramper för detta, men som jag sa innan så har alla en kontakt som medföljer.

Jag skulle gärna se att det fanns något liknande fast för fast installation, men det viktigaste är ju att de är jordade.

Man ser ofta IP44 mm. Vad är lägsta graden i ett kök som är cirka 50cm ifrån vatten?

/Mvh Micke

2. B
    Medlem · Nivå 9
    Ikea har ramper med spottar, till dessa köper man lämplig anslutningskabel då den inte ingår. De har både med stickpropp och kabel för fast installation.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Om spotarna ansluts utan jord så är de (för det mesta) dubbelisoplerade, skall i så fall ha en symbol för detta, den ser ut som 2 kvadrater i varandra. En sådan utrustning FÅR inte jordas.

Ett kök anses konstigt nog inte som våtrum, det finns inga speciella krav på kapslingsklass för en bänkbelysning.