Har ett U-format kök under byggnation. Kommer att ha 7st takspotar (220V) längs väggarna. Vid 2 av väggarna är det normala 30cm överskåp och där har elektikerna placerat spotarna (kåpa på plats under gipsskivan men ej de har ej borrat hål ännu) på vad som verkar vara standardavstånd från vägg ca. 80cm. Helt ok.
De två (se ? på bild) som sitter vid kyl/frys har placerats på samma avstånd till väggen och de kommer ju då endast ca 15-20cm från överskåpen eftersom de är 60cm djupa . Tycker att det käns väldigt nära överskåp och kylskåp även om spottarna ej kommit upp ännu. Borde man inte mäta från överskåp instället för från väggen. Men samtidigt vill vi inte få skuggor och få ljuset i ryggen.  Placeringen av ljuskällorna på bilden har jag gjort nu och är ungefärlig.
Finns det normer för hur ljuskällan ska placeras över ett 60 skåp?

• spotplacering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju säkerhetsavstånd, oftast 50cm i framriktningen. Om du har ett överskåp ovanpå kyl o frys, så tror jag att avståndet är för kort. Risk för värmeskador på dörren.
Teoretiskt kan det även bli brand om ex skåpsdörren skulle stå öppen med kanten rakt under lampan, kanske bara 5-10 cm under.

Själva kyl o frysskåpet har väl troligen bara 180-190 cm höga dörrar så de borde klara sig.

Efterssom lampan sprider ljuset ex. 36grader (finns olika spridningsvinklar beroende på vilka lampor du sätter i). Så bör man såvitt jag förstår räkna 50cm i lobens spridningsvinkel. Har du bara 15 cm till dörren så misstänker jag (utan att ha tagit fram min trigonometri) att du får mindre än 50cm från lampan till nederkant på dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.