Spont vs Halotex, Tät eller ventilerad vind

4k läst  0 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Då jag har ett klassiskt problem med fukt på vinden p.g.a tilläggsisolreing med avsaknad av ångspärr i taket, otät vindslucka, fukt utifrån etc... har jag funderat på hur jag ska kunna undvika detta i framtiden.

Att ta bort den gammla sponten är ett måste, liksom montering av ångspärr från insidan. Däremot är det svårare att avgöra huruvida det är bättre att bygga traditionellt med luftad vind, eller tät vind med ingen eller begränsad ventilation i kombination med trygghetsvakten vind eller avfuktare.

Allt oftare stöter jag på argumenten för en tät vind med kontrollerad ventilation/avfuktare, men är fortfarande osäker...

I mitt sökande efter svar fick även jag upp ögonen för Halotex som verkade som en perfekt lösning för en som ska ta bort taksponten! Ersätter ju både spont , papp och ett lager läkt i ett liksom. Och detta till ett rimligt pris.

Men sen började jag fundera över begreppet "diffunsionsöppet". Betyder inte det att det andas åt båda hållen??
    enligt Matakis installationsanvisning så hindrar det ju regn/vatten att tränga igenom från utsidan och tillåter fukt att diffundera ut från insidan. Det nämns inte någonstans att fukt också kan tränga in på vinden!
    Halotex fungerar som beskrivet bara om fuktigheten är lägre ute än inne på vinden. Annars fungerar den baklänges då det inte finns någon inbyggd "backspärr" utan bara en spärr mot större vattendroppar.

I Matakis Installationsanvisning står något om att man i bostadens innertaket ska använda en duk som om jag fattat det rätt är halvgenomsläpplig för fuktig luft? Om det är så som jag uppfattat det så verkar det som att man genom att spä på vindsfukten med fukt nerifrån alltid ser till att hålla en högre fukthalt på vinden än ute, så att fukten hela tiden vill utjämna utåt genom Halotexen?
    Kan detta vara meningen? Kan det bli så att det fortfarande finns risk för kondens på vinden även om man använder Halotex?

Kan någon bekräfta eller dementera?

Och vad ska man tänka om tät eller ventilerad vind?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: