Byggahus.se

Spolsäker frånluftsventil?

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej Forumet.

Jag planerar att dra frånluften i badrummet direkt ifrån fuktens huvudsakliga ursprung, duschen. Duschen är som en alkov, skall jag kanske tillägga. Ventilen ska sitta på 230cm höjd över golvet och det sitter en kanalfläkt 1,5m in i kanalen som sköter suget.
    Det jag tänkte på är om man måste/bör ha någon speciell ventiltallrik eftersom det finns risk för att någon (t ex barnen) får för sig att spola på utsuget. Risken skulle ju då bli att det kommer vatten in i spirokanalen.... inte så bra ju.
    Har någon kunnig någon bra lösning på problemet, eller det bara jag som är överförsiktig?

Med vänlig hälsning

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kanske lite vänlig/vanlig barnuppfostran skulle kunna hjälpa :)

Det går ju inte att göra allt "idiotsäkert".
    Vad hindrar barnen att duscha ut i vardagsrummet eller hallen?
    Eller att spola ner hela toarullar på toaletten?
    Eller täcka för golvbrunnen och lämna duschen rinnande?
    Eller...

Nej, försök få barnen att förstå att de inte skall spruta uppåt.
    Och lämna dem inte ensamma innan de är tillräckligt stora för att inse sådant.

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 8
    Finns det ingen möjlighet att dra kanalen med ett lätt fall uppåt? Isf kommer ju ev inträngande vatten att rinna ut igen.

I övrigt så håller jag med föregående!

4. A
    Medlem Nivå 3
    Haha!
    Ja, du har så rätt så... och barnen har nog gjort alla sakerna du räknade upp, minst 2ggr var :)
    Jag tolkar ditt inlägg som att jag har 'övertänkt' i det här fallet.
    Ifall det skulle vara så att det är någon som inte håller med så skriv gärna era tankar!

5. A
    Medlem Nivå 3
    Jag var också inne på samma bana, med vinklad kanal... Det måste ju vara den mest effektiva metoden.
    Tack!

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Lås duschen (myntautomat?).
    Ge ungarna varsin tvättsvamp och en (liten) hink vatten.

Och lås in alla vattenpistoler :)