Jag har en Ifö Sign WC-stol. Man kan spola hel o halv. Vid hel-läget så skall spolknappen fastna i nedtryckt läge o spola självmant. Vid halv spolning så spolar toan bara tills jag släpper knappen(?) ...tror jag.
Jag har vid ett par tillfällen undersökt mekaniken o kan bara inte komma på vad som är fel, finns ingen indikation på något i mekaniken på en funktion som "låser" knappen i nedtryckt läge - inte vad jag kan se.
Trycker jag på hel spolning så skall den röda "pilen" och den vita plastbiten "åka upp" vilket den gör. Min tanke var att den vita plastbiten skall låsa sig uppe på den gula plastbiten (som jag markerat med ett litet svart kryss) Men den vita plastbiten kommer aldrig så högt upp, och tittar man närmre på min teori så skulle det ändå inte fungera utan den skulle fastna helt bara.
Någon som har lösningen? Ursäkta den skitiga kanten under locket
Jag har vid ett par tillfällen undersökt mekaniken o kan bara inte komma på vad som är fel, finns ingen indikation på något i mekaniken på en funktion som "låser" knappen i nedtryckt läge - inte vad jag kan se.
Trycker jag på hel spolning så skall den röda "pilen" och den vita plastbiten "åka upp" vilket den gör. Min tanke var att den vita plastbiten skall låsa sig uppe på den gula plastbiten (som jag markerat med ett litet svart kryss) Men den vita plastbiten kommer aldrig så högt upp, och tittar man närmre på min teori så skulle det ändå inte fungera utan den skulle fastna helt bara.
Någon som har lösningen? Ursäkta den skitiga kanten under locket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Bump!
Har samma problem.
Har samma problem.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Samma här, och samma på många Ifö-toaletter på jobbet. Helspolningen funkar inte alls och halvspolningen funkar bara om man håller knappen nere. Rörmokaren som pillade i mitt kök fick slänga en blick på toan och han verkade inte heller förstå vad som var felet. Han tyckte att det är bara att byta ut delar för 300 - 700 kr beroende på var det är trasigt.
Det tänker jag inte göra, utan jag väntar till nästa år när vi renoverar lilla toan och då blir det en hel ny stol istället för 1500 kr.
Det tänker jag inte göra, utan jag väntar till nästa år när vi renoverar lilla toan och då blir det en hel ny stol istället för 1500 kr.
Litet sidospår är väl då att om det är en porslinsgud från IFÖ som TS har, med porslinslock på cisternen, är det ingen Sign. Snarare en Cera.
Jag har själv satt in otaliga av dessa Sign och dock aldrig fått någon reklamation avseende spolknappen. Och dom gångerna det har skitit sig stort har alltid IFÖ:s kundtjänst snabbt löst div problem.
Jag har själv satt in otaliga av dessa Sign och dock aldrig fått någon reklamation avseende spolknappen. Och dom gångerna det har skitit sig stort har alltid IFÖ:s kundtjänst snabbt löst div problem.
Ahaa, vet inte varför jag trodde att jag hade en Signkrilleman_215 skrev:Litet sidospår är väl då att om det är en porslinsgud från IFÖ som TS har, med porslinslock på cisternen, är det ingen Sign. Snarare en Cera.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
IFÖ verkar gå samma väg som Husqvarnas hushållsdivision.
Swedish crap!
Swedish crap!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ibland kan det räcka med att lossa härligheten från ventilröret i spollådans botten, sedan rengöra så mycket delar man kan.
Swedish crap är det inte så mycket av eftersom mycket av eller allt tillverkas av geberit till spoltekniken.
Mvh
Swedish crap är det inte så mycket av eftersom mycket av eller allt tillverkas av geberit till spoltekniken.
Mvh
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Det kanske är några här på tråden som missuppfattade ämnet pga ett liknande "toalettfel" ? Eller så är det jag som inte hänger med hur silikonpsray o rengöring av tanken skulle göra så att hel-spolningen skulle kunna börja fundera igen? (Okej, en rengöring kanske är ett bra alternativ att testa)KnockOnWood skrev:
Många toalettägare verkar ha problem med att spolknappen fastnar i nedtryckt läge, så är det alltså inte mitt fall, jag vill nämligen att min knapp ska fastna, dock så räcker detta inte heller eftersom toaletten inte riktigt vill "spola ordentligt" även om man trycker ned knappen o håller kvar den med fingret - det "brummar" bara. Det är alltså ett mekanikfel, eller?
När jag idag pillade lite mer o letade efter fel så kom jag ingen vart, men vips så började tydligen halv-spolningen fundera som den ska, nu slipper jag trycka ned knappen under hela spolningen. Blir att rengöra imorgon
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nej då det var klart redan från början.nattugglan11 skrev:
Men du tror väl inte att knappen stannar nere pga friktion?
Det är väl snarare så att t.ex flottören på sin väg ner vid spolning får den att lossa från någon upphängning (nerhängning?).
Och låg friktion är nog kritiskt i sådana mekanismer, speciellt när krafterna är små och billig plastmekanik är inblandad.
Så jag tycker att du skall försöka med lite rengöring, som du själv förelsår, samt en dusch med silikon-, eller kanske ännu hellre teflonsprej.
Lycka till med skitjobbet
Jag har haft samma fel (knappen för hel spolning "fastnar" inte i nedtryckt läge) och hittade denna tråd i jakten på en lösning. Gav till slut upp och mailade IFÖ som svarade med vändande e-post. Inser att tråden är gammal men jag postar lösningen ändå om fler med liknande problem hamnar här:
Hoppas detta är till hjälp för några fler än mig.Ni behöver justera spolstiften.
Plocka bort spolknappen igenom att:
ta av vippknappen, skruva av den vita lockmuttern under vippknappen och ta sedan bort ramen (plasthöljet).
Plocka sedan av porslinslocket så att ni kommer åt spolmekaniken.
Justera sedan stiftpinnar genom att dra upp dem, placera sedan i dem igen i hålen där dem suttit så att de sitter lite löst vid återmontering av spolknappen.
(OBS!! Stiften kan sitta väldigt hårt, det kan behövas en tång för att kunna dra upp dem.)
Lyft på porslinslocket igen.
Återmontera spolknappen och spänn åt lockmuttern och sätt på vippknappen.
Tryck sedan MYCKET hårt en gång på den lilla spolning samt en gång MYCKET hårt på den stora spolningen så det ”klickar” till då har stiftpinnarna hamnat i sitt normalläge igen.
Tack för infon! Stiftpinnar, vad kan det vara undrar jag nu, jag har pillat mkt i utrymmet - men det va ett tag sedan. Skall alltså sitta under tryck-knappsmekaniken då förstår jag. Började din toa att fungera efter denna guide?Ekanli skrev:Jag har haft samma fel (knappen för hel spolning "fastnar" inte i nedtryckt läge) och hittade denna tråd i jakten på en lösning. Gav till slut upp och mailade IFÖ som svarade med vändande e-post. Inser att tråden är gammal men jag postar lösningen ändå om fler med liknande problem hamnar här:
Hoppas detta är till hjälp för några fler än mig.
Ledsen för sent svar, mailet hade hamnat i skräppost-mappen. Ja precis, stiftpinnarna är de pinnar som knappen (vippan) trycker på när man spolar, de går att justera i höjdled men kan sitta ganska hårt när man försöker dra ut dem, jag använde en tång. Vår toa började fungera igen efter att jag justerat stiftpinnarna samt dragit åt "lockmuttern" tills den klickar till vid återmontering (tror att jag har varit lite dålig på att dra åt den hårt nog innan).Dracula skrev: