Jag är i starten av bygge till en tillbyggnad/varmgarage och har fråga om erfarenhet av spolkant med Isoler lecablock.
Jag kommer alltså lägga en sån i botten för att få till en spolkant på 20cm men för att få bortkallas med vanligt leca använda 250mm isoblock.

Vad tror ni om att använda stenlim/skum istället för murbruk på dessa, alltså PU700 lim som verkar vara starkt?
Kan det släppa igenom kyla i fogen vid limningen, eller är det snarare bättre då man slipper en sten fog på 1cm som kan leda kyla?
Kommer även använda långa expander för att kunna fästa syll rakt igenom lecan i plattan.

Lägger in lånad bild för

Byggnadsritning av väggkonstruktion med detaljer såsom lecablock, isolering, kondensplast, och betongplatta med golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går att limma så länge du rengjort ytan ordentligt.
Har du kollat att blocken tål belastningen från väggen eftersom den endast står på den yttre leca skivan på 90mm?

• Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
När jag gjorde mitt garage så lät jag L-stöden sticka upp ur plattan den höjd jag ville ha på spolkanten. Jag såg också till så att armeringsjärn stack upp innanför L-stöden. Sen gjorde jag enkel form innanför L-stöden när plattan brunnit och gjöt spolkanten. Då får du isoleringen av L-stödet hela vägen upp till syllen och stadigt att ställa väggen på.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det går att limma så länge du rengjort ytan ordentligt.
Har du kollat att blocken tål belastningen från väggen eftersom den endast står på den yttre leca skivan på 90mm?
Okej, det låter bra ska komma ihåg rengöringen. Om det skulle vara lite blött/fuktigt borde väll inte göra nått?

Jadå jag har räknat på det då stenarna tål 5 N/mm² = ca 50kg/cm² därav va 5000t kg på 10x10cm.
Och syllen kommer även ligga på den inre stenen ca 30mm också (det borde även vara lite bäryta i den hårda frigoliten som plussar på en aning.

Det kan inte vara så att limmet skulle kunna lösa upp frigolit? Det känns inte så då borde det vara rätt uppmärksammat sidan tidigare.

A Adamnolsson skrev:
Sett att en del använt syllbalk från exempelvis Benders för att skapa samma spolkant utan att behöva mura upp med leca, kanske kan vara ett alternativ?
[länk]
Plattan är redan gjuten och klar så tyvärr är det för sent 🙈

Jag hamnade lite för lågt ner i grunden än vad som var tänkt pga misskommunikation. Jag vill då också komma upp höge i höjden med grunden för att kunna avsluta panelen längre upp än plattan för att det ska gå i linje med övriga huset.

Glöm ej förankra trästommen i betongplattan, antingen med stål, bult el likv.

A
S seniorkonsult skrev:
Glöm ej förankra trästommen i betongplattan, antingen med stål, bult el likv.
Har du läst första inlägget?

Rejäl skrev:
Har du läst första inlägget?
Hade för bråttom. Bult ok!
Ett tillägg. På skissen ser det trångt ut bakom panelen. Du måste få plats med puts/slamning på lättklinkerytan eftersom det lättklinkern ej är tät. Jag har samma lösning hemma men bjälklag av lättklinkerelement. Änven insidan kräver slamning. Kan även rekommendera golvbehandling met Betsil som är både tät och klarar dubbslitage. Ingen målning krävs. Super!

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Hade för bråttom. Bult ok!
Ett tillägg. På skissen ser det trångt ut bakom panelen. Du måste få plats med puts/slamning på lättklinkerytan eftersom det lättklinkern ej är tät. Jag har samma lösning hemma men bjälklag av lättklinkerelement. Änven insidan kräver slamning. Kan även rekommendera golvbehandling met Betsil som är både tät och klarar dubbslitage. Ingen målning krävs. Super!
Här lägger jag in en ny bild på hur jag tänkt det, den förra lånade jag bara som liknande för att förklara isolecan 😊

Luftspalten mellan panel och puts borde då bli ca 12mm, det borde väll räcka eller behövs mer?
Jag också tänkte gå med gips skivan jäms med puts invändigt så man får en plan vägg.

Jag har också sett golvbehandligen med Betsil, vad kul att det verkar funka då jag tänkte göra så 😊

Ritning av byggnadsdetalj med isolering, reglar, luftspalt, och puts. Visar konstruktion för panel och invändig vägg med gips och Betsil golvbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok. Du måste ha lite plats för putsbrädan också bakom panelen ( kanske bäst putsa först). Lecamåtten stämmer väl inte?

S seniorkonsult skrev:
Ok. Du måste ha lite plats för putsbrädan också bakom panelen ( kanske bäst putsa först). Lecamåtten stämmer väl inte?
Ja jag tänker putsa innan resningen.
Leca måtten borde vara 250x200 om det var det du tänkte på?

200 brukar vara 190

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Den yttre skivan på lecan blir ju bara stående på cellplasten!

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
R robertsund skrev:
Här lägger jag in en ny bild på hur jag tänkt det, den förra lånade jag bara som liknande för att förklara isolecan 😊

Luftspalten mellan panel och puts borde då bli ca 12mm, det borde väll räcka eller behövs mer?
Jag också tänkte gå med gips skivan jäms med puts invändigt så man får en plan vägg.

Jag har också sett golvbehandligen med Betsil, vad kul att det verkar funka då jag tänkte göra så 😊

[bild]
Jag anser inte att du kan använda dig av ISO-Leca i detta fallet utan du får ta en homogen Leca 25x19x59 om du vill ha 25cm bredden så att tyngden ifrån väggen går ned i din balk i plattan..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.