5 575 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Spolbrunnar på dagvattenledning eller spola genom lossat stuprör?
Hejsan,
Planerar dagvattenledningar runt huset och kom att tänka på om spolbrunnar verkligen är nödvändigt där då man ju ändå kan spola om det behövs genom att lossa stupröret som i mitt fall kommer ner på högsta punkten och några ställen till?
Hur har ni gjort?
Mvh Tobbe
Planerar dagvattenledningar runt huset och kom att tänka på om spolbrunnar verkligen är nödvändigt där då man ju ändå kan spola om det behövs genom att lossa stupröret som i mitt fall kommer ner på högsta punkten och några ställen till?
Hur har ni gjort?
Mvh Tobbe
Det är ju 2 olika rör detta handlar om.
Ett dräneringsrör som ska ligga underst med massa hål i som ska ta hand om vattnet i marken. Och ett rör som tar hand om vattnet från taket och dessa 2 rör bör inte sitta ihop då man fyller grunden med takvattnet.
Ett dräneringsrör som ska ligga underst med massa hål i som ska ta hand om vattnet i marken. Och ett rör som tar hand om vattnet från taket och dessa 2 rör bör inte sitta ihop då man fyller grunden med takvattnet.
Jag kan inte se en antydan ens att tbbe har nämnt dränering ...
Jag tycker du har helt rätt. Gödsla inte med några spolbrunnar i onödan.
Där du kommer åt lika bra genom stuprörsanslutningen sätter du givetvis ingen spolbrunn bara för att dubblera funktionen.
Man kan ju lämpligtvis sätta en extra rens/spol-brunn där det är långa avstånd eller ev om det behövs för att kunna rensa från andra hållet eller att det är svårt att välja vilket rör man kommer i efter en delning.
Jag tycker du har helt rätt. Gödsla inte med några spolbrunnar i onödan.
Där du kommer åt lika bra genom stuprörsanslutningen sätter du givetvis ingen spolbrunn bara för att dubblera funktionen.
Man kan ju lämpligtvis sätta en extra rens/spol-brunn där det är långa avstånd eller ev om det behövs för att kunna rensa från andra hållet eller att det är svårt att välja vilket rör man kommer i efter en delning.
Stämmer att det inte står om dränering men det är ju dessa rör man normalt har spolbrunnar på då man inte har behov på takvatten rören. Ville då förtydliga.
Liknande trådar
-
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vill ta bort en häck - gräva ut eller rycka ut?
Häckar, Buskar & Träd -
Tvättad makadam eller inte
Grund & Markarbeten -
Dörrfoder eller ej
Byggmaterial & Byggteknik -
Dagvattenledningar (ritning, offentlig handling, eller inte)
Juridik