Byggahus.se

Spolade rör, stop igen efter en vecka

1. Eraze
    Medlem · 186 inlägg

Eraze

Medlem
    Spolade avloppsröret i köket då det blivit stop, i måndags. 1 vecka senare börjar vattnet ha svårt att rinna ner efter ca 1 min spolning.
    Har kollat och där är inget stopp i vattenlåset.

Vi har bott i huset sen december 2019 och började först få problem nu i september. När de spolade sa killen att det är gammalt fett som suttit. Var inget nytt från oss. Verkar inte blivit spolat på länge.

Så jag undrar, ska det verkligen bli stopp så snabbt efter en spolning?
    Ska vi ringa dom och kräva att de kommer ut och fixar det utan extra kostand.

Hantverkaren sa att det kunde bli stop igen och att det kunde finnas rester kvar, vilket jag inte förstod då vi anlitade dom för att spola rent rören

2. B
    Allvetare · Stockholm · 7 677 inlägg

b8q

Allvetare
    jag föreslår att ni låter filma rören. När vi fick upprepade stopp var det rötter som växt in i de gamla betongrören några meter utanför huset, då spelar det ingen roll hur mycket eller ofta man högtrycksspolar.

3. C
    Medlem · Östergötland · 313 inlägg

Christoffer L

Medlem
    Bara stopp i köket, eller även andra avlopp?

4. Eraze
    Medlem · 186 inlägg

Eraze

Medlem
    Vi har intr haft några problem alls sen vi flyttade in i december. Problemen började nu i september. Och verkar återkomma en vecka efter spolning. Så tror inte det skulle vara att något sitter i vägen för då skulle det varit stopp direkt efter spolning tänker jag

5. Eraze
    Medlem · 186 inlägg

Eraze

Medlem
    Bara i köket. Vi är noga med att inte spola ner fett

6. C
    Medlem · Östergötland · 313 inlägg

Christoffer L

Medlem
    Kör diskmaskin på högvärme, skippa Eco och snåla inte med vattnet. Det brukar vara en bra start för att inte få återkommande problem.

7. F
    Medlem · Skåne · 424 inlägg

Fixar_Krille

Medlem
    Använd flytande diskmedel i diskmaskinen för tabletterna är en stor bov till stopp.

• Laddar…
  8. Eraze
    Medlem · 186 inlägg

Eraze

Medlem
    Tack för tipsen men om inget ghölper hur gör vi då? Kan man begära att de kommer ut. För som sagt, de har ju spolat våra rör men ändå börjar det bli stopp efter en vecka.
    Har kört diksmaskinstabeltter med flytande lösning i., sen vi flyttade in. Även Eco programmet. Nu sen spol ingen har jag kört vanliga.

Tycker inte det borde bli stop så snabbt så min fråga är om man har rätt att ringa dom, så de kommer ut o fixar när problemet uppstår igen efter 1 vecka

9. GoC
    Medlem · 2 630 inlägg

GoC

Medlem
    Rätt att ringa har du väl alltid. Det sämsta svar du kan få är att dom vill ha betalt. Bästa att dom kommer och gör om jobbet utan kostnad.

10. H
    Medlem · Kronoberg · 1 764 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Berätta mer om hur köksavloppet ansluter till ev andra avlopp tex i en källare.

Mina funderingar går i riktning mot dålig avluftning av denna avloppsgren men det behövs mer information.

11. Eraze
    Medlem · 186 inlägg

Eraze

Medlem
    vi har dubbel vask med avluftare. Sen går det ett rör med lutning ca 1.5 meter till en 90 graders vinkel, sen vidare ca 2 meter till en 90 graders som går ner i marken där det är 90 grader igen.

Platta i mark, ingen källare. Avluftare på båda vaskarna.
    Efter de spolat i måndags så funkade det hur bra som helst. I en vecka. Avluftarna är rensade likaså vattenlåset.

12. H
    Medlem · Kronoberg · 1 764 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Det verkar vara en hel del 90-gradersböjar. Jag är verkligen bara av typ ”intresserad lekman” själv men jag har fått ett antal noggranna genomgångar av ”min rörmokare” om hur det bör se ut för att minimera problem, och 90-gradersböjar verkar ha en tendens att vara problemkällor generellt. Men som alltid, det beror på och jag kan inte ha någon åsikt här.

Avluftning verkar ni ha löst så det kan nog vara läge att köra en filmning av rören för att försöka se var flaskhalsarna sitter och att hitta effektiva åtgärder, som föreslogs av b8q. Det skulle ju kunna vara ett problem/förträngning på ett begränsat avsnitt och det är möjligt att detta kan åtgärdas ganska enkelt.

• Laddar…
  13. Eraze
    Medlem · 186 inlägg

Eraze

Medlem
    Jo, de som spolade sa en del om det. Ändå haft en vvsare som fixat det för att det ska vara rätt. Som tur kan vi komma åt där röret går ner i marken. Ska sätta in ett nytt kök snart och kommer se till att vi kan komma åt röret då med. Just för att det kan ev skapa lite problem.

Har börjat kolla på relining med strumpa. Men samtidigt som de står att det ska vara billigt så får jag upp priser som ligger i nivå med stambyte :S
    Har iallafall Skickat efter offert för att få ett hum om vad det kan kosta att enbart fixa avloppsröret. Bodde en ensam man här innan i flera år och nu bor här en familj så kan nog ställa till det

14. S
    Medlem · Västernorrland · 6 287 inlägg

Stefan1972

Medlem
    relining? Hur gammalt är huset? Vad är det för rör? Är det ett gammalt hus och gjutjärnsrör så vet jag precis hur det kan se ut från tex kök. Ett 2-3 tums rör kan ha ett fingerstort hål i mitten kvar bara av allt skit genom åren som fastnat. Inte säkert spolning hjälper heller. I mitt hus har jag gjutjärn kvar i golvet då det inte går rakt ner och där var det ju stopp hela tiden typ. Fick ta bort rör i källaren och köra med stålband och gud vet allt. Tror jag fick ut två hinkar med skit innan det var öppet igen. På en meter rör typ.......

15. A
    Anonym
    Finns ju inga garantier gällande rensning.
    Kan ju va så att de är lite stopp med taskig avrinning. Ombyggt/flyttat avlopp i kök? Taskig avluftning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.