Byggahus.se

Spöken eller elfel?

1. H
    Medlem Nivå 5
    Hej!
    Gissar på naturliga förklaringar, men kan inget om el så jag frågar er. Ganska nya golvfläktar - den ena startade av sig självt en natt. Den andra var vid ett tillfälle igång, men ökade själv fläkttempot. Batteriklocka som stått stilla i 6 år satte igång igen. Trådlös dörrklocka ringde av och till, ibland oavbrutet, som om någon utanför var väldigt mån om att komma in. Vi bytte ut den. Samma sak med den nya efter ett tag. Vad kan orsaka konstigheterna?

2. eavogels
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det är läge för FUD-troll att komma in här med magiska lösningar likt en JFB typ B. Det låter ju lite som att en högspänningsledning ramlat ned på huset.

Det kan i vart fall vara läge att titta sig omkring, om t.ex grannen installerat solceller med hög effekt eller om något annat onormalt finns. Så försök beskriv din situation, hur du bor, vad du har för elektrisk utrustning, vad som finns omkring etc. Skedde någon förändring när problemen började? Dina fläktar antar jag har en elektronisk strömbrytare? Det finns EMF-mätare till telefonen som möjligen kan påvisa en skillnad mot andra miljöer som jämförelse.

• Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 5
    Äldre villakvarter med tomter på 1500 kvm, husen ligger inte tätt. Inga solceller i närheten. Vi själva har inga tekniska finesser utöver TV och två datorer. Fläktarna har strömbrytare, inte touchmodell utan sådana som kräver att man tar i lite.

5. S
    Medlem · Nivå 8
    Får jag ställa en fråga till;

Blinkar det / ändras ljuset i några lampor när till exempel spisen kopplas på/av?

Bäst ser man det i gammaldags äkta glödlampor - lysrör/lågenergi eller LED-lampor är inte lika säkra på att visa det jag funderar på;

Jag fiskar (i grumligt vatten) efter ev problem med "nollan", även kallad PEN-ledare.

Men, som Bo skriver, beskriv mer; lägenhet, hus, stad eller landsbygd, eget vatten, typ av uppvärmning etc.

• Laddar…
  6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Varför frågar du mig??? Fråga TS! Jag vet inte.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Nivå 8
    Jag ber om ursäkt, frågorna är givetvis ställda till TS!

Min tanke var mer att "hänga på" Dina frågor med ytterligare frågvishet för att kunna hjälpa TS med uppslag / tankebanor att fundera på.

8. H
    Medlem Nivå 5
    Inga lampor som blinkar. Det rör sig om ett småhus i stort villaområde. Vi har fjärrvärme och kommunalt vatten o avlopp. Tack för att ni försöker hitta svar.

9. B
    Medlem Nivå 4
    Det lär ju inte kunna vara en och samma sak som ställer till alla problem. Kan inte för min värld förstå vilket fenomen som skulle kunna både starta en nätansluten fläkt och ge plötsligt liv till en batteridriven klocka.

Min gissning, fläktarna har någon form av glapp, batteriklockan fick en smäll så att den hoppade igång, busungar på ringklockan.

10. H
    Medlem · Nivå 8
    Ringklockan kan jag kanske svara på: vi har en dylik av märke Friedland (rätt dyr), när batterierna börjar ta slut så kan det hända att en ringsignal liksom "lagras" och inte hörs förrän efter ett flertal timmar tex mitt i natten. Rätt skum känsla när det ringer mitt i natten men det löstes enkelt genom batteribyte. Hur det rent tekniskt kan bli så där vet jag inte, kanske en oscillatorkrets som hamnat totalt i baktakt...

Batteridrivna klockan, en lös hypotes att batteriet genomgått en serie av kemiska processer av förfall tillsammans med temperaturförändringar som gjort att batteriet nu kunde leverera precis över gränsen för att klockan ska dra igång en stund igen. Jag har varit med om liknande på en gammal väckarklocka som bara satte igång igen efter lång tids stillestånd utan synbar anledning (kikade på batteriet det såg inte roligt ut...).

Golvfläkten: en hypotes att lagren/motorn/omkopplaren är kass och att det är såpass hög friktion så att fläkten stannat trots att den ligger på säg läge 1 - inte säkert att man kollar så noga vad den ligger på för läge i synnerhet inte dessa notoriskt usla omkopplare där man trycker på samma knapp ett antal ggr till man tycker önskat läge uppnåtts. Eller att denna omkopplare hamnat i ett instabilt mellanläge, inte omöjligt med tanke på att komponenten kanske kostat 1 SEK att tillverka och montera i bortre Asien. Fläktar samlar dessutom en hel del damm som kan ställa till det och då är det inte omöjligt att den kan "sätta igång av sig själv" pga överslag etc. Samma hypotes kan gälla mellan andra fläktsteg, att fläkten ökar farten när lagret/omkopplaren motionerats litet under drift.

11. H
    Medlem Nivå 5
    Nej, det måste vara flera orsaker. Fläktarna kanske är glappa, som du säger. Inga busungar - trodde det först, men har själv stått på yttertrappan på väg ut medan dörrklockan ringde nonstop.

12. H
    Medlem Nivå 5
    De förklaringarna köper jag. Tack!

13. H
    Medlem · Nivå 8
    Förresten dörrklockan, där kan man ju misstänka att det finns någon typ av radiostörning från andra trådlösa prylar så kolla upp vad detta kan vara. Har inte varit med om att vår ringt non-stop bara detta med en bisarrt lång fördröjning ett flertal timmar från att någon tryckt på knappen tills den ger signal.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Nivå 10
    Ni har inte en liten flicka i familjen som tittar på den avstängda Tv:n och säger - "dom är här"?:worried:

15. M
    Medlem Nivå 5
    När jag var liten låg en radio.Som inte funkade .En gång gick igång själv.