Byggahus.se
Vi hade kommit så långt att vi begärt in offerter från timmerhustillverkare i Härjedalen för att bygga på en våning på vår fjällstuga för att få fler och bättre sovrum samt bättre sällskapsytor och kök när vi synade detaljplanen lite noggrannare och såg att max byggnadshöjd var 3,5 meter vilket trasade alla våra planer. Nu får vi istället fokusera på att bygga till i marknivå vilket inte borde vara några problem. Max area för huvudbyggnad är 100m2 (nuvarande stuga är 70) + 25 extrahus och det är enligt gamla detaljplan från 70-talet. Nu har man ju möjlighet att slå på lite extra enligt Attefallsreglerna. Min tanke är att bygga som ett extrahus på 26m2 i byggyta och låta detta hänga ihop med huvudbyggnaden med en hall som blir som en sluss på 4m2. Detta för att vi vill ha brantare taklut på tillbyggnaden för att kunna inreda ett loft. Tanken är att de olika taklutningarna inte kommer störa om man gör på detta sätt samt att det blir bra att skilja på sovdel och sällskapsdel. Har gjort en snabbskiss ikväll och skulle uppskatta all konstruktiv feedback och idéer.
20170825_202500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser planlösningen ut idag. Vi vill bygga ut bakåt vilket är från där ytterdörren sitter idag.

20170825_202520.jpg
Skapa konto

Nå i den stilen hade vi tänkt. En hall mellan det gamla och nya. Planlösningen på tillbyggnaden håller på att ta form i huvudet. Alla synpunkter är välkomna!

20170825_202434.jpg
Skapa konto

Det är såhär vi vill att planlösningen ska vara då vi får den extra ytan i tillbyggnaden. Glöm trappan och rummet innan. Det är sviter från skissen då vi fortfarande trodde att vi kunde bygga på en våning. Dessa två rum kommer vara sovrum som de är idag på första bilden. Bara det stora sovrummet kommer tas bort och öppnas mot storstuga.
Är vi helt ute och cyklar?

Det är en beprövad och ganska bra princip att koppla en ny byggnad till en gammal via en extra entré. Entrén bör ges en lättare karaktär för att understryka dess roll som sammanbindning. Gärna också mer glasad och genomskinlig. Det är också en bra idé att använda en annan och mycket brantare taklutning på tillbyggnaden. Så vitt jag förstår får bägge taken samma riktning, vilket jag också tycker är bra.

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Tack för den första bekräftelsen på att idén inte är helt befängd. Dock var tanken att taken inte skulle får samma riktning. Inget är hugget i sten ännu. Nuvarande stuga är timmer. Tillbyggnaden skulle få stående plank med stockens ytterkant kvar som läggs som lockpanel. (trodde det kallades naturpanel men nu när jag googlar hittar jag inga exempel) Vet nån vad det kallas? Lite järnvitriol på det så skulle det smälta in bra mot befintlig byggnad.
20170825_213631.jpg
Skapa konto

Rundade lockbrädor kan man väl kalla det för. Det är nog lite för mycket allmogebygge för att ha ett eget namn. Jag känner i alla fall inte till något. Det går naturligtvis bra att ha tillbyggnadens tak vinkelrätt mot det befintligas, men då tycker jag du skall studera det noga i sektion först. Det kan bli tokigt om du gör "fel".

Kan tillägga att det vi vill nå är nytt sovrum för mig och frun (syns på skissen) samt ett loft där man kan jaga upp våra fyra barn (som idag är 0-7 år) + kompisar och plats för gäster. de två små sovrummen kommer vara kvar i huvudbyggnaden. Ett extra badrum. Eller en extra toa är kravet. Tänkte att man kunde flytta bastun till tillbyggnaden (enligt skiss) och sedan klämma in tvätt/tork i gamla bastun som ändå är lite för liten.

Redigerat:
Och så här ser stugan ut på baksidan där vi tänkt bygga till.
IMG_4786.JPG
Skapa konto

Såhär ett halvår senare har vi nu ett bygglovsärende på gång. Blev ingen separat huskropp utan en "vanlig" tillbyggnad bakåt på stugan. Fick större hall vilket var ett krav samt två sovrum samt extra toa. Bifogar planskiss. Vad tror ni? 15171689881791593944692.jpg
Skapa konto

Fick besked om beviljat bygglov idag! 37 kvadrat fördelat på hall, toa och 2 sovrum. Fick köra egenkontroll vilket känns bra då jag kommer göra det mesta själv då tid finns. Får bli en projekttråd efter tjällossning

Hemmakatten
Roligt att ni fick bygglov. Undrar dock lite över det nedersta sovrummet till vänster. Det ser ut att vara omotiverat stort. Kanske går att få in en klädkammare i det rummet?

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Roligt att du frågar! Har fått samma fråga av vänner och familj. Det rummet kommer bli barnens "häng". Den tomma ytan kommer hysa en bäddsoffa och bord och kanske en tv på väggen. Vi har nu fyra barn i åldrarna 9mån till 7 år. Att de får lite egenyta tror vi kommer gynna alla. De trivs iofs bäst där vi är men det blir bra med eget rum. Vi har ibland vänner med barn på besök och då kommer det bli skönt att alla mindre kan husera där.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.