Vi planerar köksrenoveringen och sitter och ritar köket i Ikeas program. Undrar om det funkar att ha hällen intill "hörnet" i köket som på bilden. Eller stör man sig på att anslutande bänk är så nära? Tänker med på hur man rör sig i köket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 203 inlägg
Välkommen till forumet!
Det beror nog på hur man gör vid matlagning. Med en sån placering är det svårt att vara två som håller på samtidigt på spisen. Om det är ett problem eller inte kan ni ju testa genom att ställa en stol på ena sidan av dagens häll.
Det som jag ser som ett större problem är att den person som står framför hällen också blockerar arbetsytan mellan hällen och hon (och tvärtom). Det blir nog mycket besvärligt om man är två som hjälps åt med matlagningen.
Nu kanske jag tar fel men om diskmaskinen är mellan hon och hörnet så går det inte att öppna diskmaskinen under matlagningen eftersom den blockerar både hällen och den viktigaste arbetsytan mellan hon och hällen.
Det beror nog på hur man gör vid matlagning. Med en sån placering är det svårt att vara två som håller på samtidigt på spisen. Om det är ett problem eller inte kan ni ju testa genom att ställa en stol på ena sidan av dagens häll.
Det som jag ser som ett större problem är att den person som står framför hällen också blockerar arbetsytan mellan hällen och hon (och tvärtom). Det blir nog mycket besvärligt om man är två som hjälps åt med matlagningen.
Nu kanske jag tar fel men om diskmaskinen är mellan hon och hörnet så går det inte att öppna diskmaskinen under matlagningen eftersom den blockerar både hällen och den viktigaste arbetsytan mellan hon och hällen.
Den diskho man ser på bilden är den andra lite mindre disko på 40cm vi kommer att ha. Finns en stor ho till vänster om hällen ca 80cm bort. Diskmaskin står bortanför den stora diskhon så det är inga problem.BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 203 inlägg
Vad bra!A AnnelieKielen skrev:
Då får ni själva känna efter i nuvarande kök hur det upplevs med ett stopp på ena sidan av hällen.
Rekommenderat mått mellan diskho och häll är 80-120 cm där 80 cm väl egentligen bara gäller små kök, vilket jag antar att ni inte har eftersom ni tänker er två hoar.
Klicka här för att svara