Byggahus.se

Spishäll

1. F
    Medlem Nivå 1
    Vanlig keramikhäll på fristående spis. Stora plattan m 2 zoner har blivit helknäpp. Sätter man på båda zoner (genom att vrida upp strax över max och gå tillbaka ned) stänger innerzonen av när man sänker under 7. Ytterzonen kör istället på max oavsett inställning.
    Har sett på youtube hur man byter en platta. Verkar lätt. Skulle även kunna tänka mig att lossa hällen och se om sladdar sitter fast innan vi ringer ngn.

Men är det plattan som ör problemet eller ngt krångligare?

2. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Vad är det för fabrikat och modell på din spis?

3. F
    Medlem Nivå 1
    Husquvarna QSG6225W
    Är en modell m 2 ugnar.

Ett annat problem (som jag önskar vi hade tagit tag i närden var ny) är att den är enormt långsam i plattorna. Tar 8-9 min att koka 1 L vatten.

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    8-9 minuter för att koka 1 liter vatten är inom spec på en häll med strålelement.

du behöver byta regulatorn reservdelsnummer 389 08 25-02/3

5. F
    Medlem Nivå 1
    Oj!!! Ska det ta sådan tid??? Vår gamla med metallplattor kokade på under halva tiden.
    Nästa spis får då bli antingen induktion eller gammal modell om det ens finns. Ska kolla på det där m regulator, stort tack!

6. F
    Medlem Nivå 1
    Tittade på youtube. Verkar ju jättelätt att byta utan särskilda el-kunskaper. Regulatorn kostar c:a 500 kr. Är det ngt man ska undvika att göra själv? Väldigt dumt att byta spis om det här funkar. Mina långsamma plattor får väl kompletteras m en vattenkokare till nästa spisbyte då, bara avskyr onödiga prylar...

7. B
    Medlem · Nivå 19
    När det gäller tid att koka upp vatten ska man ju tänka på att det är olika effekt på olika plattor.

8. F
    Medlem Nivå 1
    Mmm. 8,47 min på snabbaste plattan...helt värdelöst jmf med den gamla spisen m metallplattor. Första o sista hällen om det inte finns ngn test att nästa är snabbare. Behövde aldrig vattenkokare förut. Bara att sätta på vatten efter morgongröten o spara i bra termos.

9. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    prova den näst snabbaste plattan
    den brukar koka vatten snabbare

10. F
    Medlem Nivå 1
    Hej igen Electroluxaren!
    Tack för hjälpen, det var helt rätt reservdel och hade bestämt mig för att byta själv efter att ha tittat på Youtube ( maken skeptisk). Insåg dock att vi hade garanti kvar och ringde därför reparatör. Ev får vi tillbaka pengarna även för reservdelen.
    :D